Marketingstunt Musk met Tesla-raket

Marketingstunt Musk met Tesla-raket
  • Food-en-retail
  • 7 feb 2018 @ 16:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

Door een raket met een Tesla Roadster op weg naar de zon te schieten, haalt Elon Musk een spectaculaire marketingstunt uit: outdoor reclame in een permanente baan rondom de zon, tussen de aarde en Mars.

27 motoren schoten de merk-auto bovenop de gloednieuwe Falcon Heavy-raket van de firma SpaceX richting het heelal. Marketing dubbelop: zowel SpaceX als Tesla zijn van Musk. Tijdens de breed gedistribueerde lanceringsbeelden klonk muziek van David Bowie (zie hier), de dummy achter het stuur heet Starman. 'Elon Musk flikt het: raket met een Tesla op weg naar de zon', juichen de media over deze challenger brands en Musk himself. 'Het wordt een spannend succes of een opwindende mislukking', zei Musk pal voor de lancering, die intussen geslaagd is. Musk is ondertussen alweer plannen aan het maken voor een grotere en nog krachtigere raket.

Missie naar Mars
Dat gevaarte moet niet alleen vracht meenemen, maar ook astronauten en alle benodigdheden om een kamp op te zetten. Zijn ultieme doel: een stad bouwen op Mars, meldt Trouw. Dat de raket-met-Tesla meer is dan een spannende lancering, is in marketingkringen duidelijk. 'Elon Musk is launching his Tesla Roadster into space to prove a point — but it's also a brilliant marketing move', constateert bijvoorbeeld BI in dit stuk. Door een Tesla Roadster in de raket te stoppen is de test volgens Musk immers veel minder saai, worden de merken SpaceX en Tesla stukken stoerder gemaakt en heeft de lancering wereldwijd al veel meer gratis media-aandacht getrokken.

De Space Shuttle voorbij
Voor veel jongeren was dit hun 'eerste lancering', er lijkt een nieuwe generatie van ruimtereizigers en verleggers van grenzen te worden aangesproken. Ook ouderen en natuurlijk Tesla-rijders kunnen trots zijn op deze stunt. De twee startraketten worden bijvoorbeeld herbruikt, dat maakt de lancering goedkoper en past in een circulaire aanpak. Kortom, Musk laat mensen weer dromen en getuigt hiermee van een ambitieuze, duurzame visie: precies de kerncompetenties van sterke merken.

(PvWK)

Bekijk hier de lancering



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken