[interview] Marketeer over Fiorito: de beste limoncello van de wereld

[interview] Marketeer over Fiorito: de beste limoncello van de wereld
  • Food-en-retail
  • 3 apr 2018 @ 09:07
  • 8402 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InterviewFood

Limoncello Fiorito is recent bekroond met de dubbele gouden medaille tijdens de World Spirits Awards 2018. Franco Fiorito, medeoprichter van het bedrijf en voorheen fiscalist bij EY & Deloitte, licht toe.

1. Stel jezelf graag voor. Achtergrond? Wat heb je met marketing? 

Mijn naam is Franco Fiorito en ik ben medeoprichter van het bedrijf, samen met mijn broer Benno. Voorheen was ik fiscalist bij EY & Deloitte. Ja, ik heb zeer veel met branding en marketing. Naast de kwaliteit van ons product is de hele uitstraling en packaging van ons product dé manier om ons product te marketen. We hebben nog geen eindeloze marketingbudgetten, dus gaan zo streetwise en zo smart mogelijk om met alle marketingmogelijkheden die er zijn. Voor al onze uitingen hebben we één belangrijke regel: het moet niet goed zijn, maar uitstekend, want anders kan iemand anders het ook doen.

2. Fiorito is uitverkoren tot de beste limoncello van de wereld, gefeliciteerd met de dubbele gouden medaille tijdens de World Spirits Awards 2018!  Was de concurrentie groot? Wat geeft denk je de doorslag voor jullie? 

De doorslag voor ons product gaf volgens mij dat wij ons product letterlijk handmatig maken.  Ambachtelijk, dus. Dat bepaalt de smaaktonen die door de jury werden geroemd. Wij kopen biologische citroenen en schillen deze met de hand, waardoor je de citroen heel puur proeft. Door onze productiewijze stoppen we ook nog eens substantieel minder suiker in onze limoncello, wat zorgt voor een goede balans tussen zoet en zuur. De concurrentie is groot. Er komen steeds meer limoncello-merken bij, ook in Nederland. Maar dat is goed. Omdat meer partijen de categorie aan het pushen zijn, wordt het een steeds grotere trend.

3. Kun je iets meer vertellen over de historie van het merk?

Onze Nonno  (Italiaans voor opa) is geboren en getogen in Taormina op Socilie. Toen we een bezoek brachten aan onze familie op Sicilië, genoten we van de gastvrijheid en de lokale culinaire gerechten. Na een uitgebreid familiediner kwam de limoncello op tafel. Een limoncello, gemaakt volgens een oud familierecept. Frisser en zachter dan de limoncello’s die we kenden, omdat de citroenen met de hand waren geschild. Alleen de allerdunste schil wordt gebruikt, waardoor een rijke, zachte smaak ontstaat. Thuis gekomen, maakten wij onze eerste eigen limoncello. Gewoon als uitprobeersel, bij ons in de keuken. Etentjes met vrienden werden vanaf dat moment afgesloten met een ijskoude, huisgemaakte limoncello. Al snel kwam de vraag of onze limoncello ook te koop was en besloten we de limoncello op grotere schaal te maken. Het merk Fiorito Limoncello was geboren. Een authentiek product, maar in een stijlvolle, moderne beugelfles. Nu, jaren later maken we onze limoncello nog steeds volgens dit Siciliaanse familierecept en nog altijd op basis van handgeschilde, Italiaanse biologische citroenen. We voegen geen kunstmatige stoffen toe. We hebben een passie voor kwaliteit en dat blijkt ook uit de vele prijzen die onze limoncello heeft gewonnen en het feit dat onze limoncello inmiddels fans heeft over de hele wereld..

4. Waar staat Fiorito nu, wat is de bekendheid? En wat is jullie marketingambitie met het merk?

Onder de limoncello-liefhebbers in Nederland zijn wij in ieder geval redelijk bekend, al zijn er ook hier nog heel veel mensen die nog nooit van ons merk hebben gehoord of niet gewend zijn om limoncello te bestellen. Nog veel te doen, dus. Ons ultieme doel is om een (global) legacy te creëren in de limoncello-categorie. Een zeer ambitieus doel, zeker als Nederlands bedrijf, maar we zien het dan ook als ons levenswerk.


5.  Welke dranktrends zien jullie? Hoe speelt de campagne voor Fiorito hierop in?

Een belangrijke trend is ook de opkomst van het aperitiefmoment, de mixen en cocktails. Vroeger werd limoncello allen als digestief gebruikt, na het diner. We promoten nu ook limoncello in de mix met bijvoorbeeld tonic of prosecco of als ingredi¨nt van een cocktail. Wat we ook duidelijk zien is dat consumenten meer kiezen voor kwalitatief hoogwaardigere dranken. Ze zijn veel bewuster geworden vanwege gezondheidsredenen en uit duurzaamheidsoverwegingen, maar ook hoe ze geld uitgeven. Als ze alcohol bestellen dan kiezen ze kiezen ze lieven een premium merk. Ook willen ze een authentiek verhaal. In onze campagnes benadrukken we dan ook onze hoogwaardige en ambachtelijke productiemethode. Het voordeel van deze methode is ook dat we substantieel minder suiker toevoegen in vergelijking met andere limoncello's, wat ook goed aansluit bij de gezondheidstrend. Dit kan door de kwaliteit van de citroenen die we gebruiken. 
(PvWK)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken