Restaurants balen van kortingsacties
- Food-en-retail
- 19 apr 2018 @ 11:38
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 19 apr 2018 @ 11:38
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek van horecavakblad Misset Horeca onder ruim 300 restaurants in het top- en middensegment, blijkt dat zij balen van kortingsactiesacties als de Restaurantweek, Iens Korting en AH '2 Halen 1 Betalen', maar zich gedwongen voelen eraan mee te doen.
Het liefst willen ze er daarom vanaf. De deelnemers aan het onderzoek -en aan de kortingsacties- doen hun beklag over de hoge kosten en over het 'foute' publiek dat op de kortingen afkomt. Behalve de korting die ze hun gasten geven, moeten de restaurants betalen om mee te doen aan de acties. Per gereserveerde stoel brengen de organisatoren 1 tot 2,50 euro commissie in rekening. Te veel, vindt volgens Misset 75% van de restauranthouders, maar zitten in de tang.
Spaaracties romen marge af
Restaurants proberen nog wat aan de acties te verdienen door goedkopere ingrediënten te gebruiken, scherper in te kopen en extra drankjes of gangen te verkopen, zo blijkt uit de enquête. Het Parool inventariseerde als bekendste actieweken de Restaurantweek, de Heerlijk10Daagse en Dining with the Stars (korting bij restaurants met Michelinsterren). Albert Heijn en Iens komen later dit jaar ook weer met hun populaire spaaractie voor een gratis tweede menu. Inmiddels zijn er tientallen (lokale) restaurantweken.
(PvWK, bronnen: Misset Horeca en Het Parool)
credit foto boven: Brooke Lark on Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing