Stem-gestuurd winkelen in opmars in Nederland

Stem-gestuurd winkelen in opmars in Nederland
  • Food-en-retail
  • 13 apr 2018 @ 09:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Binnen drie jaar koopt 1 op de 5 consumenten stem-gestuurd, ofwel voice assisted shopping. En 2 op de 3 retailers gaan deze methodiek de komende drie jaar aanbieden, zo blijkt uit het rapport 'The voice of Nederland’ vanuit ABN Amro.

Populariteit stem gestuurd winkelen stijgt

Het gebruik van stemassistenten, zoals Apple’s Siri, Google’s Assistant en Alexa van Amazon, lijkt naar Nederland over te waaien vanuit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. ABN Amro verwacht dan ook dat stem-gestuurd winkelen ook in Nederland groot gaat worden. Zo neemt de bereidheid van consumenten om producten stem-gestuurd te kopen flink toe. Nu is al 1 op de 10 consumenten bereid aan voice assisted shopping te doen. Dit stijgt naar 18 procent in 2021. Onder ‘early adaptors’ is dat tegen die tijd zelfs 33 procent, ontdekte de bank. 'Hierbij geldt gemak als belangrijkste argument. Ondanks de stijgende populariteit van ‘voice’ in het winkelproces is veiligheid een belangrijk thema. Zo heeft 42 procent van de consumenten nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van stem-gestuurd winkelen. Bovendien gebruikt 86 procent bij voorkeur de eigen smartphone in de plaats van een apart voice apparaat.'

Consumenten zijn vooral bereid stem-gestuurde aankopen te doen bij supermarkten, elektronicawinkels en drogisterijen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A onder ruim 1.200 consumenten en 87 retailers in opdracht van ABN Amro.

Retailers omarmen stem-gestuurd winkelen Naast de steeds grotere populariteit onder consumenten beschouwen ruim 6 op de 10 retailers gestuurd winkelen als een kans. Binnen drie jaar verwacht 56 procent dit alleen of met een partner te gaan aanbieden. Samenwerking met een partner lijkt het meest kansrijk, omdat de kosten voor veel winkeliers een drempel zijn. Op dit moment is 1 op de 10 winkeliers bezig met het aanbieden van voice assisted shopping. De meeste retailers zien voldoende aanleiding om stem-gestuurd winkelen te gaan omarmen. Zo denken zij dat het aankoopproces gemakkelijker wordt, hun bedrijf toekomstbestendiger wordt en verwachten zij een sterke groei van dit koopkanaal. Van de winkeliers die nu in de voorhoede zitten, is driekwart van plan in de komende drie jaar werk te maken van voice assisted shopping.

Bewaking consumentendata cruciaal om drempels weg te nemen

Nu het gebruik van voice onder consumenten aan populariteit wint, kunnen winkeliers hier volgens ABN Amro op inspelen. 'Nederland hoort bij de Europese online koplopers en de trend om ook in ons land stem-gestuurd winkelen via een app of device te omarmen, biedt kansen. Er moet wel worden geïnvesteerd in de veiligheid van voice assisted shopping om het vertrouwen van de consument te vergroten', vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro aan MarketingTribune, 'De acceptatiegraad onder consumenten gaat in de komende drie jaar echter sterk stijgen en ook retailers zijn enthousiast. Hierbij is het ontwikkelen van een effectieve voice-strategie cruciaal. Winkeliers moeten eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voice-kanaal en de ‘early adopters’ vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen. Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, leidt dit tot omzetverlies. Ook moeten retailers een hoge prioriteit geven aan privacy en de bewaking van consumentendata, om nog bestaande drempels voor consumenten weg te nemen.'
(PvWK)

fotocredit: Priscilla Du Preez op Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken