Boekenmarkt is in omzet 3% gestegen
Lezers kochten in 2023 in totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 685 miljoen euro. Er zijn 50,6 miljoen fysieke boeken uitgeleend aan leden van de openbare bibliotheek, 1% minder dan in 2022.
Bavaria en Klaas Dijkhoff leggen carnaval uit aan 'Den Haag'
In Den Haag begrijpen ze nog steeds bar weinig van carnaval, stelt Bavaria. Uitspraken als ‘verzet carnaval maar’ onderstrepen dat gevoel in Brabant en Limburg. Daarom gaan Klaas Dijkhoff en de bierbrouwer in een campagne het belang van carnaval uitdragen.
BCE24: 'De grootste uitdaging in het nieuwe jaar is niet zielloos te worden'
Techexpert Jarno Duursma is een van de sprekers tijdens Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht. De titel van zijn presentatie? ‘We will all become AI-powered’.
[Esprix] Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Darre van Dijk (TBWA\Neboko) kijkt naar zijn favoriete Esprix winnaar alle tijden.
Food Agency Brandvuur lanceert CheeseDog-campagne
Na een succesvolle pitch lanceert het op foodmarketing gerichte merk- en campagnebureau Brandvuur de CheeseDog-campagne, met als slogan 'CheeseDog: We couldn’t make it more cheesy!'
Nederlandse hotels zien bezetting met 7% stijgen
Hotels in Nederland hebben het afgelopen jaar de bezettingsgraad zien stijgen tot 70%. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van het jaar daarvoor. De stijging wordt met name veroorzaakt door de komst van buitenlandse gasten.
Nomineer nu voor SAN Next Merkenbouwer
De SAN zoekt, samen met mediapartner MarketingTribune, jonge talenten die in aanmerking komen voor de SAN Next Merkenbouwer Accent. Iedereen mag nomineren!
Marie-Stella-Maris beoogt duurzame revolutie met Refill concept
Marie-Stella-Maris, een toonaangevend Nederlandse sociaal impact merk, zegt zich in 2024 volop te blijven inzetten voor duurzaamheid met een grotere focus op het stimuleren van het refillen. Nieuwe toepassingen worden gelanceerd.
Nederland Vleesland lanceert podcast ‘Of je worst lust’
Brancheorganisatie Nederland Vleesland lanceert de podcastserie Of je worst lust. In deze serie worden meningen, feiten en fabels over het eten van vlees tegen het licht gehouden.
Holland & Barrett lanceert Winterfit campagne
Retailer van natuurlijke gezondheidsproducten Holland & Barrett lanceert een nieuwe campagne: Winterfit. De campagne, ontwikkeld door N=5, is een vervolg op de eerdere zomer- en herfstcampagnes waarin de kracht die de natuur op mensen heeft, centraal staat.
Albert Heijn Jan Linders lanceert carnavalscampagne met eigen medailles
Bij Albert Heijn Jan Linders kunnen klanten vanaf nu sparen voor ‘een opstekertje voor jou’. Als franchiseondernemer van Albert Heijn koestert Jan Linders daarmee haar carnavalstraditie en lanceren zij ook in 2024 weer een carnavalscampagne.
Jumbo voegt display banners en digital out of home toe aan advertentieplatform
Jumbo Supermarkten meldt als eerste retailer in Nederland een grote stap te gaan zetten binnen haar self-service advertentieplatform, in samenwerking met Streaem.
Pieter Pot krijgt toch doorstart
De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot die in december failliet ging, maakt een doorstart. Volgens directeur en oprichter Jouri Schoemaker van de online-super is er met een crowdfundingscampagne voldoende geld opgehaald om de activiteiten te hervatten.
BCE24: 'Dit is een essentiële talk als je het creatieproces wil optimaliseren met AI'
AM Beyond is het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead en Daan Jongen is Lead Concept & Content en Leon Wielens Creative. Samen spreken zij tijdens het Branded Content Event op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht over AI als booster van creativiteit.
Aldi Nederland herbenoemd als Top Employer
Voor het tweede jaar op rij is Aldi in Nederland door het Top Employers Institute gecertificeerd als Top Employer. Het is een mooie erkenning, reageert de retailer.
Onderzoek The Future of Media 2024: 'Mondiale advertentie-uitgaven verdubbelen in 2024'
Jaarlijks presenteert Warc het The Future of Media-onderzoek. Belangrijkste take away voor 2024: ‘Merken worden geconfronteerd met uitdagingen bij het plannen van kwaliteitsmarketing in een AI-gedreven wereld.’
Chocolademerk Happy Trails wil groei versnellen
Het nieuwe merk Happy Trails is een succes, de chocoladeballetjes zijn al verkrijgbaar op meer dan 1.000 locaties in Nederland. De doelstelling is om in 2024 te verdubbelen en daarom is Happy Trails een crowdfunding campagne gestart.
[GfK] 42 procent groei omzet biologisch food
De omzet van biologische producten is met 42% gestegen ten opzichte van 2021, resulterend in een biologisch omzetaandeel van 3,8%. Nederlandse huishoudens kopen vaker en meer biologisch, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers.
Hondenvoermerk Butternut Box zet Caja op billboards
Goldmatian Caja uit Alphen aan den Rijn staat vanaf nu op de billboards van hondenvoermerk Butternut Box. De viervoeter is de winnaar van een landelijke campagne van het merk.
Crystal Taste Award voor Old Amsterdam 48+
Old Amsterdam is in de prijzen gevallen bij de Superior Taste Award van het International Taste Institute. Extra bijzonder is het predicaat van de Crystal Taste Award, een benoeming voor buitengewone klasse die de Old Amsterdam 48+ kaas de komende drie jaar mag dragen.
Verkoop gezondere producten Albert Heijn boven de 55% - marktaandeel 37,1%
Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit, het aanbod volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen is het aandeel gezondere verkopen bij Albert Heijn in 2023 uitgekomen op 55,7%. Ook zette de supermarktketen vervolgstappen richting een uitstootvrije keten.
Brandreview e-bikes: welk merk trapt zich naar een hoger marktaandeel?
Brandreview is een initiatief van Validators in samenwerking met de VU Amsterdam en Dynata, met als doel inzicht te verkrijgen in merken en het Mentale Marktaandeel in het brein van de consument. Deze keer delen we de bevindingen uit ons onderzoek naar de markt van e-bikes.
Campina zet in op een betere morgen
Campina legt vanaf nu de focus op 'Campina, voor een betere morgen'. Het merk zet zich hiermee in voor een goede start van de dag met een lekker en goed ontbijt én voor een betere toekomst.
Dirk breidt verder uit in Zuid-Holland
Kort na de aankondiging van een tweede supermarkt in Zoetermeer voegt Dirk van den Broek nog een nieuwe winkel toe aan het Zuid-Hollandse winkelbestand.
Nomineren Nima Marketingprijzen gestart
Vanaf nu is het weer mogelijk nominaties voor de Nima Marketingprijzen in te sturen. De prijzen voor buitengewone marketingprestaties worden uitgereikt tijdens de Nima Marketing Day op 13 juni 2024.
Campagne nieuwe fatbikes: boeven op het fietspad
Knaap, bekend van de fatbikes, introduceert twee nieuwe modellen op de eigenzinnige Knaap manier. Samen met Lemon Scented Tea zetten ze de nieuwe modellen neer zoals ze worden gezien: als de boeven van het fietspad.
Snoepmerk Napoleon ruilt snoepgoed in plastic wikkel om
Snoepmerk Napoleon doet een oproep aan liefhebbers van de zoetzure kogels om hun in plastic verpakte snoepjes gratis om te ruilen voor de nieuwe, meer duurzame waspapieren wikkels.
2023: meer passanten in winkelstraten
In 2023 waren er gemiddeld ruim 2 procent meer passanten in de Nederlandse winkelstraten dan in 2022. Op de drukste winkellocaties was dat 4,7 procent. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van bureau RMC, dat dagelijks de bezoekers meet.
Zevende Week Zonder Vlees verovert buurland Belgie
De Week Zonder Vlees, een grootste eetgedragsveranderingscampagne die loopt sinds 2018, veroverde najaar 2023 ook België. Op 4 maart 2024 staat nu de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in Nederland gepland - zonder iconische roze, wel in een fris groen jasje.
Week van Snoep Goed 2024 houdt Nederlanders spiegel voor
Van 15 tot en met 21 januari 2024 staat Nederland opnieuw in het teken van bewuste keuzes tijdens de vierde editie van de nationale Week van Snoep Goed. Met de ‘Snaaispiegel’ daagt Week van Snoep Goed dit jaar alle Nederlanders uit om zichzelf tijdens snaaimomenten eens een spiegel voor te houden.
Nieuw huisdierenmerk Robin Good wil 'pawsitivity' verspreiden op Blue Monday
Manu van den Berg (oud-Ahold, -TomTom en -Hak) lanceert haar nieuwe huisdierenmerk Robin Good juist op Blue Monday ‘to spread pawsitivity’. De visuele identiteit is van Thea Bakker van GoodOrange (oud-VBAT).
Aldi kiest voor Joe Public Amsterdam
Na een pitch waarvoor meerdere bureaus werden uitgenodigd heeft Aldi gekozen voor Joe Public Amsterdam. Joe Public werkt hiervoor samen met een afvaardiging van Springbok.
Google en Victoria's Secret werken aan AI-gestuurde shopervaring
Google Cloud en lingerieverkopers Victoria’s Secret & Co gaan een strategische meerjarige samenwerking aan waarbij AI- en generatieve AI-technologieën worden ingezet om meer gepersonaliseerde en inclusievere online shopervaringen te creëren voor klanten
Team AH Zaanlander presenteert betaalbaar winters feel-good food
Team AH Zaanlander speelt een belangrijke rol in de nieuwe Albert Heijn-commercial met supermarktmanager Ilse en haar gezin. De kern van de campagne vormen lekkere winterse gerechten die op een makkelijke en betaalbare manier verkrijgbaar zijn, licht CMO Johan van der Zanden toe.
IJsmerk IJsbaart klaar voor plantaardige doorbraak
IJsbaart is klaar voor een plantaardige doorbraak op de ijsmarkt, zo meldt het ijsmerk trots, met een compleet nieuwe positionering en nieuwe verpakkingen door Prosper & Bloom.
[Esprix] Aad Kuijpers favoriete Esprix winnaar aller tijden
Inzenden voor de Esprix Awards is weer mogelijk. In de aanloop naar de uitreiking kijken we vooruit en terug. Vandaag legt Aad Kuijper (founder Hotel L’Amour) uit wat zijn favoriete winnaar is en waarom.
Primeur: Ikea Amsterdam maakt extern magazijn overbodig
Ikea Amsterdam introduceert als eerste vestiging ter wereld een innovatieve oplossing voor Click & Collect bestellingen en kan nu afscheid nemen van het externe magazijn van 7.800 vierkante meter.
ACM spreekt HelloFresh aan over abonnementen
Aanbieder van maaltijdboxen HelloFresh informeert zijn klanten voortaan duidelijker over de inhoud en de voorwaarden van zijn abonnementen. Dit gebeurt nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.
Huizenruilen steeds populairdere manier om met vakantie te gaan
Huizenruil als manier om met vakantie te gaan, steeg vorig jaar scherp in populariteit. In 2023 ruilden 25.616 Nederlanders van huis met HomeExchange, het grootste huizenruilplatform ter wereld: een toename van 43 procent.
[boxtoernooi] Nieuwe Crisp maaltijdbox mikt op lokale seizoensgroenten
Online supermarkt Crisp lanceert een nieuwe weekbox: 'de maaltijdbox die nooit verveelt'. Yacon, postelein, paarse peen, schorseneren en aardpeer: zomaar een aantal Hollandse wintergroenten die nu van onze akkers komen, maar die je niet vaak op ons bord terugziet. Vandaar.
[beeldsafari] Horecava 2024 biedt AI, foodinnovatie en nieuwe smaken
Hoe kom je uit met je personeel, met kleinere marges en veranderende horecatrends? Wat kan AI betekenen in service en in plaats van menskracht? Wat kan er duurzamer? Dit en talloze foodinnovaties domineert de Horecava 2024, met als thema 'De toekomst is nu'. We nemen een kijkje.
[onderzoek] Ikea: huisdier zorgt voor meer woonplezier
Op 10 januari heeft Ikea het tiende Life at Home Report gepubliceerd, een jaarlijks onderzoek over hoe we thuis leven en wat ons gelukkig maakt in huis. Een opgeruimd huis helpt 40% van de mensen te ontspannen en het hebben van een huisdier draagt bij aan meer woonplezier.
DOSSIER FOOD Kikkoman bouwt 300-jarige sojasaustraditie uit tot wereldmerk
Kikkoman's motto is ‘to promote the international exchange of food culture’ en dat lukt intussen aardig met distributie in 100 landen. De relatie met Nederland kent een verrassende oorsprong. In een suite op de 22e verdieping van Hotel Okura Amsterdam hebben wij de eer de Kikkoman-dynastie te treffen: vader en zoon Mogi en zijn managementteam uit Japan.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing