Het Boerengilde - wie volgt?
- Food-en-retail
- 24 feb 2014 @ 11:15
- Link
-
Jan Peter van Doorn
founding partner
The Food Agency - FoodCreatie
- 24 feb 2014 @ 11:15
- Jan Peter van Doorn
Vier Friese melkveehouders hebben op 14 februari het eerste Boerengilde van Nederland opgericht. Het gilde richt zich tegen de schaalvergroting in de sector en presenteert zich als een moderne organisatie die de ‘vertrouwde boerenwaarden en werkwijzen’ weet te koppelen aan nieuwe economische verdienmodellen.
Goed, het oprichten is één, het tot een succes maken is een andere zaak. Te vaak hebben we dit soort initiatieven door het ijs zien zakken. Belangrijkste reden daarvoor: het volume was toch te klein en de verleiding om toch maar weer in de bulkmarkt te stappen te groot. Gaat dat het Boerengilde ook overkomen? Voorlopig niet, want het initiatief wordt gesteund door de provincie Friesland. Met hoeveel geld staat daar niet bij.
Gaat het ze lukken? Het verzinnen van een merknaam, een logo en een verpakking is de makkelijkste stap. Leuk voor op een podium, maar nietig in het spel dat volgt. Want daar gelden ingewikkelder regels. De distributie en verkoop van de producten bijvoorbeeld. Is er al een retailer die zich heeft uitgesproken? Wat te denken van het creëren van zichtbaarheid? Ben je totaal afhankelijk van mond-tot-mondreclame en social media of kan je ten opzichte van FrieslandCampina en Arla/Melkunie een grotere vuist maken? En dan hebben we het nog niet eens over innovatie en productontwikkeling. Wie het nieuwe pand van FC in Wageningen al gezien heeft, snapt dat er op dit terrein wel wat staat te gebeuren. Maar bovenal, is er een lange adem? Merken bouw je niet in een paar maanden. Trek er maar gerust een jaar of vijf voor uit. Hoelang blijft de provincie het ondersteunen? Wanneer kunnen de verdienmodellen in het zwart geschreven worden?
Begrijp me goed. Ik ben gek op dit soort initiatieven. Al was het alleen maar om big food wakker te schudden. De kansen liggen er. Maar het gaat verder dan een merknaam en een mooi logo. Het gaat om professionaliteit over de hele breedte. Food for Food wenst het Boerengilde alle succes toe.
Jan Peter van Doorn
marketingstrateeg Food voor Food
-
Jan Peter van Doorn
- Werkt bij: The Food Agency
- Functie: founding partner
- Website:http://www.thefoodagency.nl
- Profiel »
- melk
- marketingstrateeg
- veeteelt
- Food voor Food
- boeren
- club
- Friesland Campina
- Boerengilde
- zuivel
- Jan Peter van Doorn
- Slowfood
- positionering
- gilde
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing