Het Boerengilde - wie volgt?

Het Boerengilde - wie volgt?
  • Food-en-retail
  • 24 feb 2014 @ 11:15
  • Link
  • Jan Peter van Doorn
    Jan Peter van Doorn

    founding partner
    The Food Agency
  • FoodCreatie

Vier Friese melkveehouders hebben op 14 februari het eerste Boerengilde van Nederland opgericht. Het gilde richt zich tegen de schaalvergroting in de sector en presenteert zich als een moderne organisatie die de ‘vertrouwde boerenwaarden en werkwijzen’ weet te koppelen aan nieuwe economische verdienmodellen.

Goed, het oprichten is één, het tot een succes maken is een andere zaak. Te vaak hebben we dit soort initiatieven door het ijs zien zakken. Belangrijkste reden daarvoor: het volume was toch te klein en de verleiding om toch maar weer in de bulkmarkt te stappen te groot. Gaat dat het Boerengilde ook overkomen? Voorlopig niet, want het initiatief wordt gesteund door de provincie Friesland. Met hoeveel geld staat daar niet bij.

Gaat het ze lukken? Het verzinnen van een merknaam, een logo en een verpakking is de makkelijkste stap. Leuk voor op een podium, maar nietig in het spel dat volgt. Want daar gelden ingewikkelder regels. De distributie en verkoop van de producten bijvoorbeeld. Is er al een retailer die zich heeft uitgesproken? Wat te denken van het creëren van zichtbaarheid? Ben je totaal afhankelijk van mond-tot-mondreclame en social media of kan je ten opzichte van FrieslandCampina en Arla/Melkunie een grotere vuist maken? En dan hebben we het nog niet eens over innovatie en productontwikkeling. Wie het nieuwe pand van FC in Wageningen al gezien heeft, snapt dat er op dit terrein wel wat staat te gebeuren. Maar bovenal, is er een lange adem? Merken bouw je niet in een paar maanden. Trek er maar gerust een jaar of vijf voor uit. Hoelang blijft de provincie het ondersteunen? Wanneer kunnen de verdienmodellen in het zwart geschreven worden?

Begrijp me goed. Ik ben gek op dit soort initiatieven. Al was het alleen maar om big food wakker te schudden. De kansen liggen er. Maar het gaat verder dan een merknaam en een mooi logo. Het gaat om professionaliteit over de hele breedte. Food for Food wenst het Boerengilde alle succes toe.

Jan Peter van Doorn
marketingstrateeg Food voor Food

Jan Peter van Doorn

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken