[verslag] Trendwatching - seminar voor een betere toekomst

[verslag] Trendwatching - seminar voor een betere toekomst
  • Food-en-retail
  • 1 jul 2015 @ 09:08
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • ConsumentenOnderzoek

Trendwatching.com is op wereldtoernee. Met driehonderd trendspotters in meer dan negentig landen is dit netwerkbedrijf in iets meer dan tien jaar een trendmultinational geworden om serieus rekening mee te houden. Volgden organisaties voorheen blindelings de modische trendvisioenen van onze Nederlandse trendvrouw in Parijs, nu stilt Li Edelkoort onze trendhonger vooral met stof tot nadenken in vlijmscherpe observaties als ‘de mode is dood’.

Trendwatching.com is een geduchte concurrent van haar trendbedrijf geworden, overigens ook met een Nederlandse oprichter. Wij namen een kijkje bij het laatste trendseminar in de hippe ‘Hallen’ in Amsterdam en delen de meest interessante trendprikkels met onze lezers.

Trendwatchers hebben altijd iets fascinerends, maar ook iets vaags. Vaak wordt je bewierookt met de nieuwste voorbeelden en opvallende cases die al op de markt zijn verschenen. De laatste jaren doen vooral innovatieve apps met een disruptief markteffect het goed onder trendwatchers, bij voorkeur van een start-up met veel jonge mensen en durfkapitaal. Opvallend daarbij is dat veel trendwatchers dezelfde apps tonen en bespreken, dus dat laat ik in dit verslag maar achterwege. Wat mij zeer aanspreekt in de presentaties van TrendWatching is dat zij duidelijk uitleggen wat een trend in hun definitie precies is. Even terug naar de schoolbank, ofwel back-to-the-basics. Een consumententrend is een nieuwe manifestatie onder mensen – in hun gedrag, houding en verwachting – van een fundamentele menselijke behoefte, wens of verlangen. Trends komen op als innovatoren de basale behoeftes en wensen van mensen op een nieuwe manier adresseren, of nog beter: (aan)raken. Daar kunnen wij marketeers en marktonderzoekers ook zelf wat mee in ons werk, want we houden het voor burgers en consumenten, ofwel onze klanten, graag simpel en concreet.

Dat mensen, en niet technologie, de kern van iedere nieuwe trend vormen, is een belangrijke kernboodschap van TrendWatching zo aan het begin van deze digitale eeuw. Voor een echte innovatie geldt dat je moet ophouden met de wereld te bekijken door de lens van technologie, en dat je moet beginnen met het bekijken van technologie door de lens van basale menselijke behoeften en wensen, aldus een van de sprekers. Wist je bijvoorbeeld al dat 72% van de BRIC-millenials van mening is dat mensen over de hele wereld meer hetzelfde dan verschillend zijn (Just, september 2013)? Dat is goed marktnieuws voor gevestigde multinationals en brutale start-ups met hun wereldwijde merken, maar slecht toekomstnieuws voor religies, legers en internetcensoren. Een geniale nieuwe doelgroep? De ‘neo-sharers’ (Crowd companies, maart 2014). TrendWatching stelt dat de nieuwe status niet zozeer meer bestaat uit wat je bezit en het vergaren en behouden daarvan, maar vooral uit wie je bent en wat je doet, en het zoveel mogelijk delen en communiceren daarvan. Een betere wereld begint immers altijd bij jezelf, daar hebben zij inderdaad een punt. En dat hebben Google, Facebook en Apple ook goed als dé toekomsttrend ontwikkeld, geclaimd en gefaciliteerd, als je het mij vraagt.

Marktonderzoek krijgt uiteraard ook nog even een oppervlakkige sneer van TrendWatching. Toekomstvisie zal niet komen uit het vragen aan je klanten wat zij willen. Een zeer makkelijke inkopper die natuurlijk niet helemaal – en zelfs helemaal niet - klopt: Dat moet je immers ook aan je niet-klanten en prospects vragen, als je ook aan de toekomst denkt. Alle trends die worden behandeld op het seminar zijn relevant, herkenbaar en bruikbaar. Benificial intelligence als opvolger van artificial intelligence is een trend die iedereen blij maakt, ook producenten en consumenten die steeds meer in elkaar gaan overvloeien. Het Internet der Dingen (Internet of Things, IoT) heeft last van het gebrek aan gepercipieerde in-home waarde onder 36% van de consumenten (Acquity group, augustus, 2014). Welke consumenten precies, dat staat er niet bij. TrendWatching stelt wel alvast The Internet of Shared Things luchtig voor, een combinatie van IoT en de deeleconomie. Ook de term Internet of Caring Things valt en landt voorzichtig. Very Important Peers is een geinige nieuwe doelgroep-knipoog naar de digitale massamarkt die alles vooral nu of hooguit morgen in huis wil hebben. Instant skills is ook een belangrijke trendbelofte, vooral in een kleine wereld, it’s a small world after all.

Een goede trend-uitsmijter is schuldvrije consumptie, en ook schuldgevoelvrije consumptie neem ik aan, een nieuwe vorm van consumptie. Guilt-free consumption, en dat is toch wel de ultieme trend waar we allemaal op zullen moeten gaan meeliften. De leukste spreker was voor mij dan ook Tessa Wernink. Zij is de directeur en mede-oprichter van Fairphone. De merknaam zegt het al. Eerlijkheid duurt het langst en is zodoende een duurzaam trend, een blijvertje. Dit soort slimme wereldverbeteraars fleuren de laatste tijd veel bijeenkomsten van marketeers en marktonderzoekers vrolijk op. Bedankt TrendWatching, we wensen jullie een behouden vaart richting een betere toekomst.

drs. Klaus van den Berg
werkt als trendspotter in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goede doelen


 

Klaus van den Berg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken