DIY verpakkingen - creatief met verpakkingen
- Food-en-retail
- 7 jun 2016 @ 11:58
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - CreatiePackaging design
- 7 jun 2016 @ 11:58
- Huib Burggraaf
Knutselen met verpakkingen is niets nieuws. Als kind heb je vroeger vast weleens een kijkdoos gemaakt van een kartonnen schoenendoos. En verpakkingen, zoals lege dozen, melkpakken en flessen, vormen de perfecte basis voor het maken van een opvallende Sinterklaas surprise. Steeds vaker zetten webshops dit ‘kinderspel’ in, als ludieke actie om hun online performances te versterken.
Het bekendste voorbeeld in Nederland is de Pakketpret-actie van Coolblue. Klanten worden uitgedaagd om iets leuks te maken van de blauwe verzenddoos. Zij kunnen een foto van hun creatie uploaden en maken kans op een waardebon ter waarde van honderd euro. Coolblue creëert met deze actie een gigantische online zichtbaarheid.
DIY Packaging
Een ander voorbeeld is de campagne #ImNotABox, van de Amerikaanse online schoenenverkoper Zappos. Hier gaat men echter nog een stap verder dan een ‘funky creatie’. Vorige week introduceerde het bedrijf een nieuwe schoenenverzendoos. Hierop staan diverse templates afgedrukt, waarmee de ontvanger de doos kan ombouwen tot bijvoorbeeld een smartphone houder, schoenmaatopmeter of 3D lama. De verzenddoos is voor Zappos een manier om te laten zien, dat het bedrijf altijd klaarstaat voor haar klanten. Enerzijds door in te spelen op de klantbehoeften. Anderzijds door klanten te inspireren, om ‘outside the box’ te denken. Dat een verzendverpakking zoveel meer kan zijn, of is, bewijst ook DIY Living. De verzendverpakkingen kunnen worden getransformeerd tot salontafel, kruk of lampenkap.
Hergebruik
De trend beperkt zich overigens niet alleen tot verzendverpakkingen. Het internet staat tegenwoordig vol met tips om verpakkingen op een leuke en/of praktische manier te hergebruiken. Zo geeft De Groene Vrouw op de website handige informatie over het ‘upcyclen’ van blikjes en potjes die in eerste instantie worden gebruikt voor het bewaren van de verzorgingsproducten. Eenmaal leeg doen de verpakkingen uitstekend dienst als sieradendoosje en nog 101 andere toepassingen.
Voordelen
Bovenstaande voorbeelden resulteren in meer online zichtbaarheid. Dit geldt overigens ook voor verpakkingen die op zichzelf al de moeite waard zijn om te delen. Bijvoorbeeld vanwege een exclusief of grappig design of vanwege een unieke ‘unboxing experience’. Daarnaast speelt hergebruik een belangrijke rol in het kader van milieuoverwegingen. Immers, hergebruik leidt tot minder afval.
Ken jij nog andere voorbeelden van DIY packaging?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- website
- tip
- De Groene Vrouw
- informatie
- upcyclen
- verzendverpakkingen
- Pakketpret-actie
- schoen
- praktisch
- DYI
- Coolblue
- creatie
- retail
- hergebruiken
- blik
- knutselen
- omdoos
- distributie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing