Freek Vonk ook gek van hybride Toyota's

Freek Vonk ook gek van hybride Toyota's
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2016 @ 10:11
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • DoelgroepenShowroomtraffic

Heel Nederland is weer in de ban van Freek Vonk. De larven in zijn been zijn het gesprek van de dag op de schoolpleinen, waar duizenden leerlingen fanatiek Dino-kaartjes met elkaar uitwisselen. Nederlands meest populaire bioloog is het gezicht van de megasuccesvolle spaaractie die weer records gaat breken. Albert Heijn heeft voor de kleinsten een plastic Freek figuurtje met dino’s.

Freek heeft meestal meer met levende dieren, maar de avonturier heeft ook nog een gewone kantoorbaan met verplichtingen. Hij is wetenschappelijk medewerker bij Naturalis in Leiden. Het Natuurhistorisch Museum heeft met particulier geld voor € 5 miljoen het skelet van een Tyrannosaurus Rex gekocht. Binnenkort vliegt de KLM het duurste fossiel ooit naar Nederland. In een optocht trekt T-Rex ‘Trix’ op 26 augustus door de binnenstad van Leiden om alle bewoners te bedanken die mee hebben betaald aan de fondswervingsactie. Het 66 miljoen jaar oude vrouwtje wordt begeleid door niemand minder dan het 33 jaar oude vrijgezelle mannetje Freek.

De nationale knuffelbeer is sinds zijn tv-optredens bij DWDD en zijn eigen shows uitgegroeid tot een fenomeen die met zijn aanstekelijke glimlach en turbo-vrolijkheid (Laterrrr!) kinderen en volwassenen enthousiast maakt voor alles wat leeft in de natuur. Uit een landelijke steekproef blijkt dat het meest populaire beroep onder scholieren bioloog is.

Freek Vonk schroomt er niet voor om zijn bekendheid uit te buiten. Hij verkoopt via zijn eigen webshop onder meer dvd’s, broodtrommels, boeken en t-shirts met dierenprints die hij zelf heeft ontworpen. Het is hem allemaal gegund, want hij geeft als maatschappelijk merk heel veel. Wat Jamie Oliver in de UK is op het gebied van gezonde voeding, dat is Freek Vonk op het gebied van natuureducatie. Met kerst 2016 kunnen alle kinderen naar de show Freek Vonk Live ‘Van Dino tot Dolfijn’ in de Heineken Music Hall.

De man is net als de Britse kok onvermoeibaar in zijn zendingsdrang. Hij is kort geleden stichting No Wildlife Crime begonnen om zich in te zetten tegen de illegale handel in wilde dieren en dierenproducten, waar jaarlijks €19 miljard in om gaat. Een fantastisch initiatief natuurlijk, dat de dierengek nog sympathieker maakt. Aan de man kleeft een en al positiviteit die minstens 138.500 Facebook-vrienden heeft.

Wie wil niet met hem in zee? Waar Freek serieus voor moet opletten is dat hij zich niet te gretig voor het karretje laat spannen van commerciële bedrijven die zijn populariteit gebruiken om zichzelf te promoten. Bij Albert Heijn promoot Freek geen bonusaanbiedingen, maar doet hij gewoon waar hij goed in is: zichzelf zijn. Afgelopen weekend ging hij wat mij betreft over de schreef. Het zit namelijk zo: Freek heeft zich in laten huren door autofabrikant Toyota. Je weet wel, het merk van de Land Cruiser, waar Freek zich natuurlijk in de oerwouden en steppes met zijn camerateam in laat vervoeren. Menig stroper zal overigens ook gebruik maken van deze populaire 4x4 terreinwagen, maar dat terzijde.

In mijn zaterdagkrant staat een advertentie van Toyota onder de intrigerende kop ‘Een betere wereld begint met nadenken’. Een zogenaamd interview met de bereisde bioloog. In de laatste alinea begint Freek opeens te praten over een schonere wereld dankzij de voortschrijdende techniek. Hij vindt een bedrijf als Toyota (natuurlijk!) erg vooruitstrevend met bijna 100.000 hybride Toyota’s in Nederland. ‘Ik droom ondertussen van een Land Cruiser die op waterstof rijdt.’

Sorry? Hij is zeker vergeten dat de productie van hybride auto’s minstens zo vervuilend is als normale auto’s. De cheque van importeur Louwman & Parqui was waarschijnlijk vet genoeg om hier niet zo’n punt van te maken. De aap komt uit de mouw op de volgende pagina. Freek’s geshopt naast de vijf hybride modellen van Toyota. Op 2 en 3 juli vindt het Toyota Hybride Experience Weekend plaats. De bezoekers maken kans op kaartjes om een liveshow van Freek Vonk met wilde dieren ter plekke te ervaren. Het is bij de beesten af. Nu maar hopen dat de parasieten snel uit zijn lijf zijn en Freek weer bij zinnen komt. Laterrr!

Rupert Parker Brady
retailstrateeg
directeur RetailDenkers


   Beelden uit de besproken print-campagne, onder: het interview. (foto's: RPB)

 

Rupert Parker Brady

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken