Hoe verpakkingen helpen om het vertrouwen van de klant te winnen
- Food-en-retail
- 16 aug 2016 @ 11:46
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingcommunicatiePackaging design
- 16 aug 2016 @ 11:46
- Huib Burggraaf
Voor iedereen die met food werkt geldt: voedselveiligheid is topprioriteit. Enerzijds als onderdeel van de HACCP-richtlijnen. Anderzijds worden consumenten steeds kritischer, als het gaat om kwaliteit en veiligheid van levensmiddelen. Vertrouwen vraagt om productintegriteit. Verpakkingen helpen je om de productintegriteit te verbeteren, waardoor jij het vertrouwen wint van de consument.
Verpakkingen zijn onmisbaar in het kader van voedselveiligheid. Met de juiste verpakking worden producten beschermd tegen invloeden van buitenaf. Daarnaast beïnvloeden verpakkingen de kwaliteit van het verpakte product, door het optimaliseren van de atmosfeer in de verpakking zelf. We zien steeds meer actieve verpakkingen, die een positieve invloed hebben op de kwaliteit (kleur, smaak, textuur) en houdbaarheid van (vers) voedsel. Deze ontwikkelingen zijn essentieel in de strijd tegen voedselverspilling en dragen tegelijkertijd bij aan het vertrouwen van de consument. Het verse voedsel ziet er fris en smakelijk uit. Kortom de presentatie wordt verbeterd, dankzij de verpakking. Een goede presentatie wekt vertrouwen.
Transparantie
In het kader van productintegriteit hechten consumenten veel waarde aan traceerbaarheid en transparantie. De consument wil échte, pure producten. Deze ‘echtheid’ kun je via de verpakking bevestigen. Naast de verplichte informatie op het etiket en het noemen van keurmerken, kun je de consument op diverse andere manieren informeren. Tekst, beeld, kleur- en materiaalgebruik op de verpakking roepen allemaal een (onbewust) beeld op bij de consument. Bedenk goed met welke middelen je de integriteit van jouw merk en/of product kunt benadrukken. Bewijs wat je belooft via de verpakking en overtuig de consument.
Verpakkingen hebben een beschermende functie, maar brengen ook risico’s met zich mee. Verpakkingsmaterialen die in contact komen met voedsel en dranken kunnen chemische stoffen ‘lekken’. Voor het verpakken van levensmiddelen gelden daarom strikte voorschriften, specifiek afgestemd op de verschillende materialen. Uit onderzoek van verpakkingsfabrikant WestRock blijkt, dat bedrijven consumenten onvoldoende informeren over de aanwezigheid van schadelijke stoffen in de verpakking zelf. De veiligheid van de verpakking is van invloed op de koopintentie, zo blijkt uit ditzelfde onderzoek. Het draait dus zowel om transparantie op de verpakking, als om transparantie over de verpakking.
Uitstraling
Vertrouwen valt of staat tevens met de sfeer die je als bedrijf uitstraalt. De verpakking is een uitstekend presentatiemiddel om jouw merk te etaleren. Eerder noem ik al het voorbeeld van de optimale foodpresentatie, maar de impact van de verpakking reikt verder. De verpakking vormt een essentieel onderdeel van de (online) winkelbeleving. Herkenning via de verpakking is belangrijk voor het vertrouwen van de consument, alsmede de wijze waarop producten mee naar huis worden gegeven of worden bezorgd. Er is niks zo vervelend als een verpakking die lekt. Of wat denk je van een online bestelling die beschadigd wordt afgeleverd? Dan is het vertrouwen ver te zoeken.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met verpakkingen in relatie tot product- en of merkvertrouwen. In hoeverre laat jij je leiden door de verpakking bij (herhaal)aankopen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- foodpresentatie
- leiden
- consument
- e rvaringen
- herkenning
- vertrouwen
- design
- merkvertrouwen
- aankopen
- sfeer
- online
- verpakking
- etaleren
- verpakking
- winkelbeleving
- presentatiemiddel
- merk
- product
- wijze
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing