Big Food of Big Foot? De verpakking vertelt een verhaal
- Food-en-retail
- 13 sep 2016 @ 11:49
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designFood
- 13 sep 2016 @ 11:49
- Huib Burggraaf
Consumenten houden niet van fabels. Tenminste, niet als het op eten en drinken aankomt. Zij willen echte, eerlijke producten en eisen transparantie. Dit is de reden waarom ‘Big Food’ volgens de trendwatchers van Food Inspiration* onder druk staat. De geloofwaardigheid van grote ketens legt het af tegen het authentieke verhaal van de kleine, startende ondernemer. Of je nu groot bent, of klein; de verpakking helpt je, om jouw verhaal kracht bij te zetten. Zowel direct als indirect.
Volgens Food Inspiration Magazine* ervaren kritische consumenten de waarde van gevestigde ketens als kunstmatig. Het ‘echtheidsgevoel’ ontbreekt. Het verhaal van Big Food wordt ervaren als een Big Foot; een fabeltje. Misschien niet vreemd. De gevestigde orde heeft al heel wat jaren achter de rug en een aantal grote ketens zijn meerdere malen verwikkeld geweest in voedselschandalen. Je mag aannemen dat men hiervan geleerd heeft, maar de consument vergeet dit negatieve beeld niet snel. Ondanks de introductie van 100% beef in de burgers van McDonalds’s, duiken er soms nog steeds vreemde verhalen op over het vlees. Fabels of feiten? De hamburgergigant heeft er in ieder geval mee te dealen.
Echte verhalen
Van een complete rebranding tot de introductie van nieuwe foodconcepten. De kritische consument houdt de foodmarkt in beweging. Puur natuur, homemade en ambachtelijke producten hebben de voorkeur. Daarnaast kiest de consument steeds vaker voor bewuste, gezonde voeding en ook voedselverspilling krijgt steeds meer de aandacht. Jouw verhaal moet kloppen tot in het diepste DNA van je organisatie. Nog te vaak wordt de verpakking hierbij vergeten. Zonde, want de verpakking is een belangrijke image builder.
Wat vertelt de verpakking?
De verpakking is een belangrijke schakel tussen het bedrijf en de consument. De verpakking helpt je, om jouw verhaal te vertellen. Al eerder schreef ik over de invloed van kleuren, materialen en vormen, die (soms onbewust) een bepaald beeld oproepen bij de consument. Bij groene verpakkingen denkt men al snel aan natuurlijke producten. Ongebleekt kraft roept een vergelijkbaar beeld op en heeft tevens iets authentieks.
Bedenk dus goed welke keuzes je maakt aangaande het verpakkingsdesign en zorg dat dit aansluit bij jouw merkwaarde. Wees gewaarschuwd: een verpakking kan dus ook (onbewust) een verkeerd beeld oproepen. Een andere mogelijkheid om jouw verhaal te communiceren is via tekst en beeld op de verpakking.
Het verhaal achter de verpakking
Maar de verpakking is (en doet) nog veel meer. Met de juiste verpakking blijven producten langer vers. Jij biedt de kritische consument de kwaliteit die hij verwacht, dankzij de verpakking.
Daarnaast verlengen verpakkingen de houdbaarheid van producten. Verpakkingen leveren een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen voedselverspilling. Dit voordeel merkt de consument misschien niet direct, maar zoals ik al schreef: jouw verhaal moet kloppen, tot in het kleinste detail. De verpakking is geen op zichzelf staand item, maar een essentieel onderdeel van jouw verhaal en product.
Hier valt overigens nog veel winst te halen voor de verpakking. Over feiten en fabels gesproken. Zeker als het gaat om duurzaam verpakken doen veel fabels de ronde. De consument is zich vaak niet bewust van de meerwaarde van een goede verpakking. En in hoeverre is een ‘groene verpakking’ echt groen? Help jij mee, om een helder en transparant verhaal te vertellen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
*Bron: Food Inspiration Magazine – 120: Big food|
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- big foot
- duurzaam verpakken
- groene verpakking
- feiten
- Big food
- transparant
- VerpakkingXpert
- verhaal
- groen
- helder
- 120
- consument
- fabels
- Huib Burggraaf
- Food Inspiration Magazine
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing