[USA retail-beeldverslag] Groot - groter - grootst

[USA retail-beeldverslag] Groot - groter - grootst
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2016 @ 13:14
  • Link
  • Marja Ruigrok
    Marja Ruigrok

    directeur
    Ruigrok | NetPanel
  • WinkelenDesignonderzoek

In Amerika is alles groter: de afstanden, de auto’s en de monden van de Amerikanen. En dus ook de retail. Ik maakte er een reis, waarvan hier het (beeld)verslag. De overtreffende trap van beleving en retail vonden wij in Memphis, Tennessee: Bass Pro Shops at the Pyramid '22 million cubic feet under one roof' (check www.basspro.com/pyramid, red.). In een heuse piramide, die als sport- en eventcenter werd neergezet, zit nu een mega grote winkel met alles wat je maar kan bedenken voor outdoor activiteiten.

Want daar houden die Amerikanen van: vissen, hiken, camping, jagen en eten natuurlijk. In de enorme piramide zijn winkels en merken met eigen afdelingen te vinden, maar je kan er ook blijven logeren in de Cypress Lodge. Een hotel met 103 (!) kamers met een wildernis-uitstraling en schommelstoelen op je veranda waarbij je dan uitkijkt op…. de winkel!

Daarnaast is er een Wetlands Museum en de grootste losstaande lift ter wereld die je naar een restaurant en de look-out brengt. En die Amerikanen zijn niet gek, ook voor de lift betaal je 10 dollar toegang. Het is tenslotte een attractie en zo wordt het ook gebracht. Een enthousiaste stem in de lift maakt je warm voor alles wat er te beleven valt en bovenaan de piramide is een glazen look-out terras gemaakt dat je uitzicht geeft over de Mississippi en over de enorme gladde wand van de piramide onder je voeten, brrrr. En dan zijn we er nog niet. We vinden er een bowlingbaan onder een enorm aquarium, een 'Berretta fine gun center' (we zijn in de VS tenslotte), restaurants, levensmiddelenwinkels en je kan er alligators voederen….

Een dapper plan van ondernemers die deze uitdaging aangingen. Het duurde vijf jaar voor ze een deal met de stad Memphis hadden, maar ook die zagen de meerwaarde en gingen investeren in de woningen en openbare ruimte in de buurt. In 2015 ging het belevingsparadijs open. En het is een succes. In de eerste drie maanden kwamen er één miljoen bezoekers! Meer informatie over de herontwikkeling en de aanpak van deze megastore vinden jullie hier op Wikipedia

Met andere woorden: hier wordt mijn stelling wel heel uitgebreid toegepast: een winkel is meer dan een schap met spullen, het moet een totaalbeleving zijn.

Marja Ruigrok
directeur Ruigrok | Netpanel
marktonderzoeker en politica

 

[USA retail-beeldverslag] Groot - groter - grootst



     (fotografie: MR)
 

Marja Ruigrok

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken