Eerlijk groeit het hardst
- Food-en-retail
- 14 okt 2016 @ 10:15
- Link
-
Sander Veenendaal
creatief directeur
Heldergroen - MVOZakelijk
- 14 okt 2016 @ 10:15
- Sander Veenendaal
Groei. In welke waarden druk je dat uit? Daar zijn boeken over volgeschreven. Volgens ons is het antwoord vrij simpel: eigenwaarde. Hoe jij jezelf ziet is van waaruit je handelt als mens en bedrijf. Je creëert zo letterlijk je eigen waarde. Alleen is dat wat je waardevol vindt vaak ondergesneeuwd. Dat verhelderen noemen wij herpositioneren. Laten we eerlijk zijn, als groei alleen gemeten in Euro's een spoor van vervuiling of destructie achterlaat is er eigenlijk sprake van krimp. Kan marketing een positieve bijdrage leveren aan echte groei?
Eerlijke economie
Het speciale certificaat ‘fair trade’ -eerlijke handel- geeft aan dat oneerlijke handel de standaard is. Zoals Triodos Bank terecht zegt: fair trade zou een pleonasme moeten zijn. Als marketeer kun je kiezen voor eerlijke handel en zo bijdragen aan echte groei. Zelf hebben we ooit een klant die met ons in zee wilde, afgewezen omdat zijn waarden niet pasten bij onze eigen waarden. Dat wordt steeds makkelijker als je als organisatie weet waar je naar toe wilt en wat daar dus bij past en wat niet. De weg wordt steeds eenvoudiger, want je wordt steeds beter gevonden voor waar je goed in bent, omdat daar je focus op ligt. Leg de waardenlat nu eens wat hoger. Als de vraag naar meer eerlijkheid niet alleen uit de markt komt maar ook uit het vak is dat een krachtig signaal. En hoe eerlijk ben je zelf eigenlijk?
Radicale eerlijkheid
Zwembadverkoper Marcus Sheridan heeft er een mooie TED talk over: Hij verkocht zwembaden, of eigenlijk niet, want de zaken gingen slecht. Hij besloot op zijn website alles eerlijk te delen over zijn baden, ook de nadelen. Dat werd gewaardeerd en de website werd ‘s werelds meest bezochte zwembad-site. Business went up. Eerlijke info betekent dat je dealt met een betrouwbare partner. Het schept geloofwaardigheid. Liever goed geïnformeerde niet-kopers, positief over je merk, dan klanten die zich bedrogen voelen. Eerlijk duurt het langst.
Goed voor mij, goed voor jou
Met veel klanten maken we afspraken over percentages die wij pas ontvangen als de marketing doelen gehaald worden. Zo dragen we samen verantwoordelijkheid voor de marketing. Wel zo eerlijk. Bovendien verenigt een gedeelde ambitie. Klant en bureau zijn partners die samenwerken en transparant kunnen zijn over hun kosten, ideeën en verwachtingen. Eerlijk samenwerken is de basis voor een eerlijk economie. Laat die maar groeien!
Sander Veenendaal
creatief directeur Helder Groen
-
Sander Veenendaal
- Werkt bij: Heldergroen
- Functie: creatief directeur
- Website:http://www.heldergroen.nl
- Profiel »
- merk
- klanten
- percentage
- TED talk
- Marcus Sheridan
- verantwoordelijkheid
- doelen
- marketing
- ambitie
- eerlijk
- nadelen
- honesty
- verhaal
- mooi
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing