[Anneke Ammerlaan] Laat me toch ’s wat zíen in die winkel!

[Anneke Ammerlaan] Laat me toch ’s wat zíen in die winkel!
  • Food-en-retail
  • 20 okt 2016 @ 11:26
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InspiratieWinkelen

Professioneel ben ik de hele dag bezig met eten, maar als ik boodschappen ga doen, ben ik gewoon een consument. Net als ieder ander. Misschien is mijn kookrepertoire wat groter dan dat van de gemiddelde Nederlander, maar ook ik moet elke dag bedenken wat er die avond op tafel komt. En net als voor iedere andere consument is dat voor mij ook niet altijd even simpel. ‘Laat me wel in de winkel inspireren’, denk ik vaak. En eigenlijk is dat iedere keer weer een foute gedachte.

De supermarkt is namelijk een logistiek geleid bedrijf, dat alle productgroepen keurig bij elkaar zet. Groente bij groente, vlees bij vlees, kip bij kip, brood bij brood; eigenlijk heeft elke productgroep een eigen ‘hokje’ in de supermarkt. En dat is eerlijk gezegd heel ouderwets. De meeste consumenten denken niet meer in de hokjes van aardappelen, groente en een stukje vlees voor de avondmaaltijd of brood met vleeswaren voor de lunch. Ze denken, net als ik, in gerechten. Of in: eerste aanzetten tot een idee, een stamppot, ‘iets met pasta’, een wokgerecht. En dáár zoeken ze net als ik inspiratie voor. Ik zou, terwijl ik boodschappen doe, even in een recepten-app kunnen kijken. Dat is op dat

moment alleen net te veel gedoe, er is bij boodschappen doen altijd een zekere haast in het spel. Maar ik heb ook het gevoel dat het de taak van de supermarkt is om mij te helpen met mijn keuze. Soms doet de supermarkt dat wel, met een gecombineerde aanbieding. Maar dat is toch veelal gestoeld op pakjes & zakjes in zo’n bancarella. Weinig sfeer of inspiratie dus.

Ik zou zo graag zien dat de supermarkt mij slechts in een oogopslag inspireert. En ‘beeld’ doet dat. Smaakmakende foto’s van simpele gerechten met een onverwachte twist. Een steak sandwich bijvoorbeeld met een wortelsalade of een stamppot met andijvie, gedroogde tomaat en merguezworstjes. Wel elke week andere voorbeelden, zodat het nooit saai wordt, maar de gerechten mogen zeker herhaald worden. Het liefst zou ik alle ingrediënten bij elkaar zien staan, maar als ze op de verschillende afdelingen uitgelicht zijn, vind ik het ook goed. De supermarkt zou mij ook kunnen helpen in mijn keuze door een voorbeeld te nemen aan bestelsites als Amazon of Bol.com. Zoek je daar naar een product, dan krijg je een lijstje wat anderen kochten of variaties op het product dat je zoekt. Vertaal dit nu eens naar een gerecht. Je hebt een hoofdingrediënt, bijvoorbeeld andijvie, daar heb je een mooie foto van op een poster en op diezelfde poster laat je daar je drie andere ingrediënten of componenten zien, waarmee je een simpel, maar spannend gerecht maakt. Dus gedroogde tomaat, merguez-worstjes en aardappels. Dat is nog breder dan een gerecht, want die merguezworstjes op zich kunnen mij al inspireren.

En dan nog een wens: gebruik deze methode ook op jullie bestelsite. Ook dat helpt me weer om die dagelijkse maaltijd nog leuker te maken. 

Anneke Ammerlaan
foodtrendwatcher en retailstrateeg
Ammerlaan Vision on Food
website klik hier


(foto: AM)

 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken