Minimum Viable Profit: het winst-beginsel van de Betekeniseconomie
- Food-en-retail
- 5 okt 2016 @ 12:09
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - MarketingInnovatie
- 5 okt 2016 @ 12:09
- Kees Klomp
Conventionele business bestaat bij gratie van het minimaliseren van belemmeringen. Anders gezegd: alles staat altijd in het teken van het minimaliseren van kosten. Kan iets goedkoper, dan zal een ondernemer daar automatisch voor kiezen. Om zoveel mogelijk winst te maken moeten de opbrengsten/baten zo hoog/maximaal mogelijk, en de kosten/lasten zo laag/minimaal mogelijk worden gehouden. Hoe groter de marge tussen beiden, hoe winstgevender en succesvoller het bedrijf. Ja toch? Zo hoort het toch? Dit hebben we toch allemaal op school geleerd als hét economische basisbeginsel?
In de Betekeniseconomie c.q. in betekenisvolle bedrijven wordt dit principe 180º omgedraaid. Betekenisvolle ondernemers kijken fundamenteel anders naar kosten en/of opbrengsten. Betekenisvolle ondernemers maximaliseren juist de belemmeringen. Hoe meer belemmeringen hoe betekenisvoller. In zijn boek Zen In Actie waarin het verhaal achter de Greyston Bakery uiteen wordt gezet, zegt Bernie Glassman hierover: 'Hoe meer beperkingen we aanvaarden, hoe meer aspecten van de werkelijkheid we kunnen zien, en hoe beter we de werkelijkheid zien, hoe succesvoller onze onderneming zal zijn.'
Werken met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt is een belemmering. Eerlijk inkopen is een belemmering. Werken met biologische ingrediënten is een belemmering.
Afvalloos produceren is een belemmering. Het zijn stuk voor stuk keuzes die de productie duurder maken; die de kosten opdrijven. Maar betekenisvolle bedrijven zijn niet uit op profit, maar op benefit. Belemmeringen maken het bedrijf betekenisvol. Betekenisvolle bedrijven durven te investeren in maatschappelijke waarde. Ze durven kosten te maken. Ze durven hun winst te minimaliseren. De nieuwe norm in business wordt Minimum Viable Profit: 'de kleinst mogelijke winst die zakelijk verantwoord is'. Wil je dus weten hoe maatschappelijk-betekenisvol een onderneming is? Tel dan gewoon de hoeveelheid belemmeringen die de ondernemer zichzelf heeft durven op te leggen.
Kees Klomp
marketingstrateeg Karmanomics
Lees hier meer van Kees op MarketingTribune.nl:
* [preview] Betekenismarketing
* Geef de vleesvervanger smoel
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- investeren
- minimaliseren
- maatschappelijk-betekenisvol
- duurder
- productie
- maatschappelijke waarde
- verantwoord
- norm
- kosten
- mvo
- business
- Minimum Viable Profit
- zakelijk
- winst
- winst
- graaien
- keuze
- profit
- belemmering
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing