Het nieuwe klein

Het nieuwe klein
  • Food-en-retail
  • 13 feb 2017 @ 13:34
  • Link
  • Edward Stolze
    Edward Stolze

    Strateeg
    Being There
  • FoodInnovatieMarketing

We hebben de afgelopen jaren veel aandacht voor al die gepassioneerde mensen die van hun levensmiddelenhobby hun werk hebben gemaakt. Sterker nog: hun bedrijf. Ze craften zelf bier, piccalilly of andere met de hand-ingelegde tafelzuren. Ze fabriceren kleinschalig spuitwater, bouillon of worst. Ze bakken hun eigen granola, frituren een 100% natuurlijke aardappelchip of - en dat zijn misschien wel de ergsten - zetten een ambachtelijke ketchup met een grappige merknaam in de markt.

En wij, als nietsvermoedende foodmarketeers, zitten daar met grote ogen naar te kijken. Al jaren. Een krachtige trend! Natuurlijk, biologisch, glutenvrij en ont-zet-tend lekker. Tenminste, het moet wel ontzettend lekker zijn, want het is ook ont-zet-tend duur. Zelfs voor ons, goedbetaalde topmarketingmensen die we zijn.

Een niet te stoppen trend. De enthousiaste makers krijgen steevast een mooi interview in de krant en zo krijg je het gevoel dat iedereen, overal, de hele tijd van die prachtige kleinschalige gezonde producten geniet. Dat zijn ook mooie interviews, waar veel hoop uit spreekt. De betrokkenen kunnen er steevast nog niet van leven, dat niet, maar met de plannen die ze hebben voor de nabije toekomst moet dat wel gaan lukken. En dan, zo hopen ze, kunnen ze ook weer wat minder hard werken, want die tachtig uur per week die nu in het tafelzuur gaan zitten, dat houdt geen mens vol.

Inderdaad. Dit houdt geen mens vol. En daar moeten wij, of liever gezegd, daar moet u, als marketeer van een wat groter foodmerk, iets mee. Want die behoefte aan mooie verhalen, over ambachtelijke, fijne, mooie, met zorg gemaakte, smaakvolle producten, die is er heus wel. Maar de hipsters houden het niet vol. Ze hebben inmiddels een gezin gesticht, dus er moet brood op de plank. En dus moet u die mooie producten gaan maken. Bruinpapierig verpakt, met een persoonlijk verhaal, zonder gekke toevoegingen of andere rommel en vooral heel veel smaak. Maar nu grootschalig. Lekker grootschalig. En helemaal niet duur. En dan ziet de toekomst er weer geweldig uit. Groot is het nieuwe klein!

Edward Stolze
marketingstrateeg Being There 


 

Edward Stolze

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken