Het nut en de noodzaak van verpakken

Het nut en de noodzaak van verpakken
  • Food-en-retail
  • 14 mrt 2017 @ 11:50
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingPackaging design

De verpakking en het product zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen vanwege de praktische functie van verpakkingen, maar ook als integraal onderdeel van de merkbeleving. De complexiteit van verpakken wordt vaak onderschat. Hetzelfde geldt voor de meerwaarde van een goede verpakking. Er gaat een hele wetenschap schuil achter het nut en de noodzaak van een goede verpakking.


Tal van functies
Een verpakking heeft een tal van functies. Zonder een goede verpakking is (en komen) producten nergens. Dat klinkt nogal rigoureus, maar de praktijk levert het bewijs. Veel producten zijn onverkoopbaar zonder verpakking, zowel praktisch gezien als vanuit hygiënisch oogpunt. Een goede verpakking beschermt het product bovendien tegen beschadigingen en in geval van (vers) voedsel tegen bederf. Nog een stap verder, kan een goede verpakking de houdbaarheid van versproducten, zoals bloemen, groenten en fruit, verlengen.
Opslag en transport zijn zonder verpakking eveneens lastig. En ook hier geldt dat de verpakking een belangrijke meerwaarde biedt met oog op (proces)efficiëntie. Een slim verpakkingsdesign resulteert in efficiënte opslag, handling en transport, waardoor je als bedrijf aanzienlijk kunt besparen op tijd, mankracht en geld.
Daarnaast is de verpakking een belangrijke informatiedrager, zowel in operationele processen (wat zit er in de doos/ waar moet dit pakket naartoe?) als richting de eindgebruiker/ consument. De verpakking geeft belangrijke informatie over het product en faciliteert productdifferentiatie.

Tal van eisen
De vraag naar (en noodzaak van) slimme verpakkingsoplossingen neemt toe. We hebben te maken met blurring, een explosieve groei van e-commerce en er komen telkens weer nieuwe producten op de markt. Daarnaast worden er steeds strengere eisen gesteld aan verpakkingen vanuit milieustandpunt. En last but not least: de consument stelt steeds hogere eisen aan de verpakking. De Nieuwe Consument verwacht een all day concept. Die wil kopen, drinken, eten waar en wanneer hem dat uitkomt. Er ontstaan bijvoorbeeld nieuwe (to-go) foodconcepten, zoals streetfood. Streetfood wordt bereid waar je bij staat en is ready to eat. Staand eten en drinken? Dit vraagt om slimme combinatieverpakkingen. De Nieuwe Consument verwacht ook steeds meer maatwerk. Personaliseren is hot en ook hier ligt een uitdading voor de verpakking.   

Zoveel functies, zoveel eisen. Een goed verpakkingsontwerp moet met ontzettend veel factoren rekening houden. Heb jij hier ooit bij stilgestaan? En ken jij praktijkvoorbeelden waaruit duidelijk het nut en de noodzaak van verpakkingen blijkt?  

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken