Hoe robots de shopping experience nóg leuker gaan maken
- Food-en-retail
- 4 apr 2017 @ 11:55
- Link
-
Wim van der Stelt
Benelux Sales Director Premier Sales
Mood Media Nederland - WinkelenInnovatieMarketing
- 4 apr 2017 @ 11:55
- Wim van der Stelt
Mood Media publiceerde recentelijk een onderzoek naar de historie en toekomst van de retail branche, en dan specifiek van de shopper experience. Daarin werd het al duidelijk; de robots komen! Sterker nog, de eerste zogenaamde Virtual Presence Devices rijden al door pionierende winkels en pilots met R2D2-achtige shop hosts vinden her en der al de publiciteit. We zijn nu toch echt in de toekomst beland.
Wanneer ik hier echter over spreek met retailers, bespeur ik een flinke weerstand en zelfs angst voor deze ontwikkeling. Angst dat iedereen zijn of haar baan zal verliezen en dat winkels onmenselijke, kille koophokken worden. Dat is begrijpelijk, maar niet terecht. Laten we eens kijken naar de effecten die robots zullen hebben op de retail branche.
Robots en werkgelegenheid
Laten we beginnen bij het verdwijnen van arbeidsplaatsen. Al in het begin van de vorige eeuw voorspeelde befaamd econoom John Maynard Keynes dat het niet lang meer zou duren voordat mensen nog maar een uur of tien a vijftien per week zouden werken. De industrialisatie en automatisering zouden de wereld zo efficient maken, dat we met z’n allen lekker op onze billen konden gaan zitten.
Het is inmiddels 2017, en veel van ons werken nog altijd een ambitieuze veertig uur of meer. Hoe dat kan? Onze behoeften veranderen net zo hard mee. Mijn baan bestond nog helemaal niet toen Keynes zijn voorspelling deed. Noch waren er retail formule managers, Scrum masters of UX designers. Het is waar dat robotisering een vergelijkbaar grote impact kan hebben op de wereld als de industrialisatie of de opkomst van het internet. Maar we zijn toen niet werkeloos geraakt, en de kans is klein dat we dat nu wel raken. Het type werk dat we doen verandert simpelweg. Een baan kan wel degelijk verdwijnen, maar elders ontstaat altijd weer een nieuwe behoefte.
Ontmenselijking
Stel je nu eens voor dat inderdaad alle banen in de fysieke retail zouden worden overgenomen door robots. Hier vinden we het doembeeld van veel retailers. Een houterige robot met de stem van Robin uit Bassie & Adriaan stapt op je af:
- Robot: “Goedemorgen mens. Hoe kan ik u van dienst zijn”
Klant: “Ik zoek een spijkerbroek”.
Robot: “U bent een man. Correct?”
Klant: “Ja, dat klopt”.
Robot: “Hier is een broek. Hoe wilt u betalen?”
Klant: “Nou, ik vind deze niet zo mooi. Heeft u ook een donkere kleur? En ik zou graag eerst even willen passen. Maat 32 graag.”
Robot: “Order niet begrepen. Hoe wilt u betalen?”
Klant: “Ik wil niet betalen. Kan ik misschien een medewerker spreken?”
Robot: “Order niet begrepen. Hoe wilt u betalen?”
…
Je hoeft geen retail expert te zijn om te begrijpen dat deze conversatie nooit plaats zal vinden. De vraag is echter, of we überhaupt in de goede denkrichting zitten als we de robot zien in de vorm van een mens. De zogenaamde humanoid is slechts één type robot in een enorm spectrum van verschijningsvormen.
Misschien moeten we eerder denken aan winkels die van top tot teen robot zijn. Een winkel die zijn eigen voorraad monitort en autonoom bijbestelt op basis van actuele verkoopdata. Een winkel die zichzelf schoon houdt, diefstal monitort, en nieuw binnengekomen voorraad zelf uitpakt, inboekt en aantrekkelijk presenteert op de schappen. De medewerker kan zich dan volledig focussen op gastheerschap en verkopen. Door de medewerkers vrij te spelen van logistieke taken, kun je hen verder laten specialiseren op de sociale aspecten van goed winkelierschap. Robotisering kan de winkel dus juist menselijker maken.
Ga je hierop door fantaseren, dan onthullen zich compleet nieuwe mogelijkheden. Wat als de winkel autonoom op zoek kan naar verbanden tussen publiekssamenstelling, het weer, drukte, seizoen, actuele gebeurtenissen en consumentengedrag? De winkel zou zijn inrichting, productaanbod en communicatie real-time kunnen aanpassen aan de actualiteit om altijd maximaal winkelplezier en maximale conversie te faciliteren! De winkelier wordt een host die zorgt voor sfeer en een persoonlijke touch.
Hoewel de angsten en zorgen dus begrijpelijk zijn, lijkt de realiteit rooskleuriger. En vergeet niet, we zijn er zelf bij natuurlijk. Als een keten toch met 100% geautomatiseerde winkels gaat werken en de consument ervaart het inderdaad als kil en onpersoonlijk, dan zal een tegenbeweging niet lang op zich laten wachten. Net zoals we nu de tegenbeweging van lokaal en ecologisch zien na een periode gericht op veel voor weinig. De oude retailwet dat je de klant altijd een goed gevoel moet geven, zal namelijk niet verdwijnen. Tenzij de klanten ook robots worden natuurlijk…
Wim van der Stelt
sales director Benelux - Mood Media
-
Wim van der Stelt
- Werkt bij: Mood Media Nederland
- Functie: Benelux Sales Director Premier Sales
- Website:http://www.moodmedia.nl
- Profiel »
- 100%
- sales director Benelux
- robot
- winkels
- geautomatiseerd
- werken
- Mood Media
- consument
- keten
- Wim van der Stelt
- shopping experience
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing