Meer mensen, meer food en dus meer verpakkingen

Meer mensen, meer food en dus meer verpakkingen
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2017 @ 11:12
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designFood

Ik schrijf het vaker: we kunnen niet zonder verpakkingen. Zeker in de foodketen is de verpakking een onmisbaar ingrediënt. De Verenigde Naties voorspellen in een recent gepubliceerd rapport, dat er in 2050 9,8 miljard mensen op aarde zijn [1]. Door de groeiende wereldbevolking neemt de vraag naar gezond en veilig voedsel toe. En zoals de Rabobank stelt in de infographic ‘Voedsel mooi verpakt’ [2]: De wereld heeft meer voedsel nodig… en dus ook meer verpakkingen.

Meer verpakkingen
Dat klinkt voor veel mensen niet als muziek in de oren. Verpakkingen zijn voor velen een bron van ergernis. Zeker als het gaat om zwerfafval. In 2016 verscheen een rapport van de Ellen MacArthur Foundation over de toekomst van plastic. Hierin staat dat de oceaan (bij een ongewijzigd beleid) in 2050 meer plastic dan vis zal bevatten [3]. De Rabobank spreekt over een wereldwijde toename van plastic verpakkingen met 18 tot 20 procent, tussen nu en 2021 [4].

Waarom we niet zonder kunnen
Verpakkingen hebben een belangrijke functie als het gaat over houdbaarheid van voedsel en om te communiceren over ingrediënten en bereiding. Daarnaast zijn verpakkingen onmisbaar binnen de logistieke schakel. Verpakkingen zorgen ervoor, dat producten (food en non-food) in goede conditie de eindbestemming bereiken. Met de juiste verpakking blijven producten langer vers en houdbaar en wordt er minder voedsel (onnodig) weggegooid. Dit is precies de reden waarom verpakkingen niet per definitie slecht zijn voor het milieu. Dit is echter geen vrijbrief om op dezelfde koers verder te gaan.

Andere koers
Verpakkingsspecialisten worden uitgedaagd om op zoek te gaan naar slimme, alternatieve verpakkingsoplossingen. Dé milieuvriendelijke verpakking bestaat niet, maar we kunnen de milieu-impact van verpakkingen wel zo veel mogelijk beperken. Verpakkingen worden zo ontworpen, dat ze kunnen worden hergebruikt of gerecycled, als onderdeel van de circulaire economie. Verpakkingen van glas en metaal bijvoorbeeld zijn oneindig recyclebaar. 
Andere oplossingen richten zich onder andere op alternatief/ minder materiaalgebruik en afvalpreventie. Dit kunnen ‘bio-varianten’ zijn, maar bijvoorbeeld ook verpakkingen die door een slimme samenstelling uit minder materiaal bestaan. Door de receptuur van de verpakking aan te passen kunnen we met minder materiaal een even sterke, of zelfs sterkere, verpakking maken. Je kunt ook denken aan verpakkingen die het product optimaal omsluiten, zodat er geen loze lucht wordt verpakt. Ook dit resulteert uiteindelijk in minder materiaal gebruik.

Bovenstaande voorbeelden richten zich vooral op het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Andersom zijn innovaties juist gericht op het versterken van de positieve eigenschappen van de verpakking. In dit kader zien we steeds meer slimme (en slimmere!) verpakkingen. Hierbij maken we onderscheid tussen actieve verpakkingen en intelligente verpakkingen. Actieve verpakkingen leveren direct een positieve bijdrage aan de houdbaarheid en kwaliteit van versproducten. Intelligente verpakkingen monitoren de kwaliteit van het verpakte product en geven een signaal af (bijvoorbeeld door middel van kleur) als de inhoud bedorven is. Op deze manier wordt voedsel nooit meer voortijdig en dus onnodig weggegooid.

Ken jij nog andere voorbeelden van innovatieve verpakkingen die bijdragen aan een lagere milieu-impact?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


     Bronnen:

[1] http://www.ad.nl/buitenland/vn-wereld-telt-9-8-miljard-mensen-in-2050~a0de446f/
[2] https://www.rabobank.nl/images/voedsel-mooi-verpakt_29908679.pdf
[3] https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/25/meer-plastic-dan-vis-in-de-oceanen-in-2050-1583401-a93167
[4] https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/food/verpakkingen/?intcamp=be-cijfers-en-trends&inttype=link-lees.het.artikel&intsource=bedrijven.cijfers-en-trends.food

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken