Verpakkingen printen in 3D

Verpakkingen printen in 3D
  • Food-en-retail
  • 29 aug 2017 @ 11:48
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • MarketingInnovatiePackaging design

2014 ging de boeken in als ‘het jaar van de 3D printer’. Inmiddels zijn we drie jaar verder en rollen er broodjes, gebakjes en chocolaatjes uit de printer. En afgaande op diverse mediaberichten kunnen we over niet al te lange tijd genieten van een 3D geprinte biefstuk. Op het gebied van verpakkingen blijft het echter nog erg stil als het gaat om 3D printen. Waar staan we nu?

3D printen wordt in de verpakkingsbranche al enige jaren toegepast voor het produceren van protoypes en kent een aantal interessante voordelen. De time to market wordt met een 3D printer aanzienlijk korter. Je kunt sneller (en goedkoper) prototypes maken en/of aanpassen. Hierdoor kun je bovendien sneller inspelen op ontwikkelingen en trends, waardoor je als bedrijf altijd een streepje voor hebt. Dat ‘streepje voor’ bereik je ook door een uitstekende salespresentatie, want een prototype maakt jouw marketingverhaal compleet. Potentiële klanten kunnen het ontwerp optimaal beoordelen, bijvoorbeeld gelet op maatvoering en vorm. Wil je een potentiële klant overtuigen van een nieuwe verpakkingsoplossing? Dan biedt een 3D geprint prototype uitkomst.

Verpakkingen op maat
Het 3D printen van verpakkingen kan een positieve bijdrage leveren aan de strijd tegen oververpakking. Door de opkomst van e-commerce wordt er steeds meer verpakkingsmateriaal gebruikt. De 3D printer zou de perfecte tool zijn voor het printen van verpakkingen op maat. Nog een stap verder -op het niveau van de consument – kun je de verpakking volledig personaliseren. Verschillende trends komen in 3D printen samen: duurzaam verpakken (minder lucht en minder materiaal), personaliseren en kleinschalige productie. Dat klinkt als een winnaar. De mogelijkheden voor het 3D printen zijn echter nog beperkt. Verpakkingen zijn er in zoveel soorten, materialen, kleuren en maten. Er komen wel steeds meer 3D printers op de markt die verschillende materialen en kleuren kunnen printen, maar hiermee bereik je nog niet het perfecte eindproduct.

Long tail strategie
Tenminste, dat hangt natuurlijk af van de uiteindelijke verpakking. Verpakkingen gemaakt van één materiaalsoort (mono materialen) kunnen prima met een 3D printer gemaakt worden, zoals PP A-bakjes en kartonnen koffiebekertjes. Maar met alleen bakjes of bekertjes zijn we er nog lang niet. De toegevoegde waarde voor het 3D printen van verpakkingen wordt op dit moment vooral gezocht in een long tail strategie. Hierbij ligt de focus op een grotere variatie in producten, maar dan in kleinere oplages of productie on-demand.

Aangezien we tegenwoordig zelfs eten kunnen printen, dan zal de verpakking vermoedelijk niet achterblijven. Het is een kwestie van tijd. Wat denk jij?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken