Hudson's Bay: heeft het warenhuis nog toekomst?

4sep 201712:10
  • Food-en-retail
  • 13750 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • WinkelenMarketing

weblog Morgen, op 5 september 2017, opent Hudson’s Bay zijn eerste vestiging in Amsterdam. Er volgen de komende twee jaar nog veertien vestigingen. Hoewel men wat tegenslag heeft gehad, toch een geweldig knappe operatie, die door iedereen met veel belangstelling wordt gevolgd. Maar, vraagt retail- en salesexpert Dirk Mulder van ING zich af: is er in Nederland nog wel ruimte voor warenhuizen?

Afgelopen zomervakantie ben ik op vakantie geweest in West Canada. Toevallig ook de thuisbasis van Hudson’s Bay Company (HBC). Het bedrijf werd in 1670 in Engeland opgericht, maar bezat op een gegeven moment als handelsmaatschappij voor bevervellen vooral veel grond in Noord Amerika. Wat de VOC was voor Nederland is HBC voor Canada. Nu is men een retail concern met winkels in Canada, de VS, Duitsland, België en binnenkort dus Nederland. Toen wij rondliepen in Victoria, waar lange tijd het Noord Amerikaanse hoofdkantoor gevestigd was, konden we er dan ook niet om heen een winkel te bezoeken.

Bij binnenkomst was onze eerste indruk op zijn zachtst gezegd niet heel positief. Mijn echtgenoot en twee zoons riepen direct: 'Hé, dit lijkt de V&D wel!'. Of Hudson’s Bay het daarmee gaat redden? Ik denk het niet. Het zal dus echt anders moeten! Maar hoe dan en is er überhaupt nog wel ruimte voor warenhuizen in Nederland?

Het blijkt dat het concept warenhuis het mondiaal moeilijk heeft. In Amerika, Engeland en Duitsland  moeten warenhuizen concurreren met discountketens en internet en heeft men te maken met een veranderende consument. Het multibrand concept van de warenhuizen blijkt zich moeilijk te kunnen meten met de oneindige range aan producten die via internet kunnen worden aangeboden. Vooral warenhuizen in het middensegment, die zich moeten richten op een breed publiek, hebben moeite zich te onderscheiden van discountketens als Primark, H&M en Action. Om die concurrentiestrijd te ontlopen zijn keuzes nodig. Succesvolle voorbeelden zijn De Bijenkorf, Galeries Lafayette, Selfridges en KaDeWe, diezich veel nadrukkelijker richten op het hoogsegment en vooral gevestigd zijn in de grote (toeristen) steden. Of daarnaast ook ruimte is voor partijen die zich op de onderkant van het warenhuis segment richten zal de komende jaren moeten blijken. Hema, met haar nieuwe strategie gericht op de drie werelden waarin weer ruimte is voor producten met een eigen Hema signatuur lijkt succesvol, maar zal zich verder moeten bewijzen.

De ruimte voor Hudson’s Bay, dat opereert vanuit het middensegment, lijkt beperkt.. Het kan echter wel profiteren van gunstige randvoorwaarden. De economie herstelt zich en in de slipstream daarvan laat ook de retail weer een voorzichtige groei zien. Het consumentenvertrouwen is historisch hoog en ook het besteedbaar inkomen neemt toe. De Nederlandse consument lijkt open te staan voor nieuwe frisse concepten uit het buitenland. Daarbij kan een nieuwe partij als bijvoorbeeld Hudson’s Bay profiteren van de nieuwe start: selectieve keuze van vestigingspunten, huur kosten die beter passen bij de huidige tijd, betere mix wat betreft samenstelling personeel en als het goed is frisse nieuwe winkels. Bij die laatste twee in combinatie met het assortiment ligt volgens mij de crux. Het winkelen bij Hudson’s Bay moet een beleving worden. 

De consument winkelt op dit moment op twee manieren: het ‘destination’ shoppen en het ‘fun’ shoppen. Bij de eerste moet je denken aan je dagelijkse boodschappen in combinatie met een drogist, slijter, apotheek en andere winkels voor de dagelijkse behoefte. Snel, efficiënt en makkelijk bereikbaar in een aantrekkelijke omgeving. Bij het fun shoppen denk je meer aan een dagje uit. Een combinatie van winkelen, entertainment (musea, bioscoop e.d.) en horeca. Een warenhuis zou hierin een belangrijke rol kunnen spelen, mits het bezoek ook echt een beleving wordt.

Daarnaast is e-commerce de afgelopen jaren flink gegroeid. Een groot deel van de klanten shopt zowel online als in de winkel en het hebben van een goede webwinkel is tegenwoordig dan ook van levensbelang voor grote spelers in de retail. Vraag is Hudson’s Bay het met al die inspanningen die nodig zijn om de winkels te kunnen openen het voor elkaar krijgt gelijktijdig een goed werkende website in de lucht te krijgen.  

Ik kan me nog herinneren dat wij vroeger naar Amsterdam gingen voor een bezoek aan De Bijenkorf en dat je overdonderd werd door de pracht en praal die men daar te bieden had. Dat gevoel zal Hudson’s Bay bij de consument terug moeten brengen. Dus niet de ervaring die wij in Canada hadden. Essentieel daarbij is de mix van concept, combinatie winkel/e-commerce, assortiment en personeel. Als Hudson’s Bay dat goed weet in te vullen geloof ik dat er – weliswaar in een beperkt aantal grote steden - ruimte is voor een nieuwe warenhuisketen in Nederland.


Dirk Mulder
Sector Banker Trade & Retail bij ING



Mulder (1964) is Sector Banker Trade en Retail bij ING. In die functie houdt hij zich bezig met interne en externe kennisdistributie en profilering van de ING in de sector. Dirk heeft inmiddels meer dan 30 gepubliceerde studies op zijn naam staan en treedt regelmatig op als spreker bij congressen, workshops en ronde tafels. 

Verder lezen: 
Hudson's Bay opent deuren in Nederland: 'Het is nog geen gelopen race' 

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken