Vier kenmerken van de moderne consument vertaald naar de verpakking

Vier kenmerken van de moderne consument vertaald naar de verpakking
  • Food-en-retail
  • 12 sep 2017 @ 11:48
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging design

De opkomst van e-commerce heeft het consumentengedrag de afgelopen jaren sterk veranderd. Niet het bedrijf of merk, maar de klant bepaalt. Hoe zorg je dat je relevant blijft voor de klant? Alles draait om de ultieme klantbeleving. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol.

De ultieme klantbeleving gaat verder dan een goede prijs en een kwalitatief product. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid, gemak en fun zijn belangrijke maatstaven. De klant wil shoppen, eten, recreëren waar en wanneer hem dat uitkomt. De klant zit aan het roer en bepaalt. Zo bieden webshops steeds specifiekere en snellere afleveropties aan. Een andere ontwikkeling is bijvoorbeeld de stijging van het aantal tussendoormaaltijden.

1. Maak jezelf relevant
Een positieve klantbeleving begint met een goede eerste indruk. Verpakkingen versterken de (online) winkelbeleving en beïnvloeden het koopgedrag. Met de juiste verpakking val je op. En hoe meer aandacht er is besteed aan de verpakking, hoe meer waardering voor het verpakte product én de afzender. Met andere woorden: met een opvallende, mooie verpakking wordt jouw merk en/of bedrijf relevant voor de klant. Ditzelfde geldt voor de presentatie van food.

2. Maak het niet te lastig
Maar dan ben je er nog niet. De moderne consument wenst gemak. Een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign is een must. Niets is zo vervelend als een verpakking die je moeilijk open kunt krijgen. Weg positieve ervaring. Een verpakking kan op verschillende manieren zorgen voor een optimaal gebruiksgemak. Verkoop je bijvoorbeeld streetfood en eten gasten direct ‘uit het vuistje’? Zorg dan voor een handzame verpakking. Verkoop je kant-en-klaar maaltijden? Zorg dan dat de maaltijd rechtstreeks de magnetron in kan, inclusief verpakking. Heb je een webshop? Vereenvoudig het retourproces. Bijvoorbeeld met een speciale retourzak, zodat de klant niet hoeft te tobben met tape. Hoe meer gemak, hoe positiever de beleving.

3. Maak het persoonlijk
In de vergaande digitale wereld komt er steeds meer aandacht voor het individu. Consumenten hechten steeds meer waarde aan een persoonlijke benadering. Geef de verpakking een persoonlijke twist. Schrijf de naam van de klant op de verpakking à la Starbucks of stop een persoonlijk briefje in de verzenddoos. Dat wordt zeker gewaardeerd. Het is daarnaast ook belangrijk dat je je als bedrijf laat zien. Geef jouw bedrijf een ‘gezicht’ met een bedrukte verpakking. Dit zorgt voor herkenning en vertrouwen bij de consument en zo maak je het zakendoen extra persoonlijk.  

4. Maak het fun
Consumenten linken graag aan coole merken. Dat is geen nieuw gegeven, maar wel de impact die dit tegenwoordig heeft. Als je leuk, grappig en/of cool bent, dan word je massaal gedeeld op sociale media. Maak het fun, bijvoorbeeld door het net even anders te doen dan de rest. De verpakking leent zich uitstekend voor een verrassingseffect, waardoor je een unieke uitpakbeleving creëert. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de verzenddozen van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor en tips voor extra uitpakpret. Hier houdt de ontvanger absoluut een goed gevoel aan over.

Ken jij voorbeeld van verpakkingen die duidelijk inspelen op wensen van de moderne consument en zorgen voor een ultieme klantbeleving? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken