[Black Friday] Pas op 23 december barsten de Nederlandse winkelstraten uit hun voegen

[Black Friday] Pas op 23 december barsten de Nederlandse winkelstraten uit hun voegen
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2017 @ 13:44
  • 16487 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • WinkelenOnderzoek

Alle ogen mogen dan even gericht zijn op Black Friday...: 'vanaf december trekt de consument terug naar de winkel’ kopte Retailnews afgelopen week. Wij zien ieder jaar aan de hand van onze CityTraffic-sensoren een stevige druktepiek in december in de fysieke winkelstraat en dat lijkt dus geen nieuws. Als we de voortekenen mogen geloven (het is tot nu toe in 2017 al meer dan 3% drukker dan in 2016) belooft december ook dit jaar weer een topwinkelmaand te worden. Detailhandel Nederland voorspelde zelfs dat december 10% meer omzet aan de kassa gaat opleveren dan in 2016.

Hoe het ging in 2016
Een korte terugblik op december 2016. Pakjesavond viel op maandag waardoor het weekend ervoor in week 48 veel mensen naar de winkelstraat trok (index 118). De week van 5 december werd het iets rustiger (index 111). Uiteraard trokken we de twee weekenden voor kerst weer massaal naar de fysieke winkelstraten. Kerst viel op zondag en maandag. Landelijk bleek niet zaterdag, de dag van kerstavond, maar vrijdag 23 december de drukste winkeldag van 2016 te zijn geweest. Zaterdag 24 december was zelfs nog iets rustiger dan op zaterdag 17 december, hetgeen wellicht met de kerstavondactiviteiten te maken had.

Zaterdag 23 december 2017
Landelijk lopen op zaterdagen nog steeds de meeste shoppers in de winkelstraat. We schatten in dat, nu Sinterklaas midden in de week valt, er ook nog gezinnen zijn die het heerlijke avondje pas in het weekend van 9 en 10 december zullen vieren. De last-minute-shoppers kunnen er nog wel eens voor gaan zorgen dat zaterdag 9 december ook een drukke dag in de winkelstraten gaat worden. Maar onze voorspelling is dat deze dag niet de drukte van een week eerder, 2 december, gaat overstijgen.

De drukste winkeldag zal volgens Bureau RMC met stip 23 december 2017 zijn. We zitten dit jaar op maandag en dinsdag aan het kerstdiner. Dit jaar geen kerstavond op zaterdag waardoor we die dag nog alle tijd hebben om de binnensteden in te gaan. En in veel plaatsen zullen de winkels ook langer open zijn. Bovendien is zaterdag de eerste vrije dag van de kerstvakantie. We raden alle ondernemers en gemeenten aan voorbereid te zijn op de verwachte piekdrukte rond de kerst. Maar ook de zaterdag een week eerder, in week 50, wordt een top winkeldag. Vorig jaar was deze zaterdag al goed voor de op één na drukste winkeldag van het jaar. Volgens Bureau RMC gaat dat dit jaar ook weer op. En ook donderdag en vrijdag voor kerst zullen drukbezocht worden. In de meeste steden worden deze beide dagen koopavonden gehouden en in een aantal steden is het zelfs op woensdag al koopavond.


     grafiek met groeicijfers winkelbezoek (bron: RMC)

Extra koopzondagen
De drukte op koopzondagen groeit rap, maar blijft landelijk nog steeds achter bij de zaterdag. In steden waar de koopzondag al lang geleden is ingevoerd, ontlopen de zaterdag- en zondagdrukte elkaar niet veel meer. De zondagen voor kerst zullen dan ook zeker veel bezoekers trekken, maar landelijk gezien niet zoveel als de zaterdagen. Ook valt kerstavond op een zondag, waardoor we voorspellen dat de drukte vooral vroeg op de dag zal plaats vinden.

Detailhandel Nederland benadrukte in oktober al dat het van belang is om in steden of dorpen waar normaliter geen koopzondag plaatsvindt, winkelopening toe te staan op de dag voor kerst. Kerst valt dit jaar gunstig voor de detailhandel en waarschijnlijk zullen veel gemeenten ruim open zijn op de zondagen in december. Steden die niet open zijn op zondagen in december zullen zeker afvloeiing ervaren naar steden die dat wel zijn of naar het internet. Het internet is 24 uur open en maakt shoppen op alle momenten mogelijk. Om de consument naar de fysieke winkelstraat te trekken, moeten we hem zo goed mogelijk bedienen, precies zoals de consument dat wil. Dat maakt de beleving en de ervaring optimaal.

Huib Lubbers
directeur Bureau RMC
retail - data - strategie

 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken