5 beroemde voorbeelden van geurmarketing in food en retail
- Food-en-retail
- 22 nov 2017 @ 11:31
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MarketingFoodOnderzoek
- 22 nov 2017 @ 11:31
- Gastblogger
Geurmarketing is een stuk populairder je denkt. Overal ter wereld zijn er vele voorbeelden van bedrijven die hier op een succesvolle manier gebruik van maken. Martijn Hendrikx, marketing manager bij ScentAir Benelux, heeft zijn favoriete vijf voorbeelden op een rij gezet. Ruik jij ze al?
1. De Apple Mac-geur
Apple-producten ruiken heerlijk nieuw als net uit de doos komen. Dit is vergelijkbaar met de geur van een spiksplinternieuwe auto bij de dealer. Die geur lijkt een combinatie van de hoogwaardige materialen van het product, de inkt en het karton van de doos. Samen maakt dit een unieke ervaring om een nieuwe MacBook of een iPhone uit te pakken. Maar gek genoeg had de iPhone onlangs dezelfde geur als een MacBook of iPad, terwijl de iPhone van plastic materiaal gemaakt is en de MacBook en iPad gemaakt zijn van aluminium. Het lijkt dus alsof daar een kunstmatig luchtje aan is toegevoegd. Apple zal dit natuurlijk nooit toegeven, maar er zijn geruchten dat een ex-medewerker hierover uit de school is geklapt tegenover een journalist. Het lijkt dus dat Apple kunstmatig geur aan de verpakking toevoegt, zodat alle klanten iedere keer het bekende luxe Apple-gevoel krijgen.
2. De geur van Holiday Inn
Als je ver van huis bent en in een hotel slaapt is er niets fijner dan binnenkomen met een heerlijke geur. Holiday Inn zet daarvoor geurbeleving in om bezoekers zich welkom te laten voelen. Zij gebruiken een rozengeur die je vaak ruikt bij trouwerijen. Daarnaast verspreidt de hotelketen ook de geur van leer in ruimtes voor business-meetings. De geur van leer geeft namelijk een gevoel van warmte en luxe. Samen met de juiste muziek zorgt het hotel ervoor dat gasten graag plaatsnemen in de lobby of in de bar van het hotel en zich meer op hun gemak voelen. Of om samen een productieve vergadering te houden natuurlijk.
3. M&M’s ruiken eigenlijk naar niets
De M&M’s World Store in Londen ruikt naar heerlijke chocolade. Dat lijkt logisch met al die chocolade in de winkel, maar dat is het niet. Alle M&M’s zijn namelijk goed voorverpakt in luchtdichte verpakkingen. Het is het luchtsysteem in de winkel dat een lekkere chocoladegeur verspreidt! Hierdoor krijgen klanten zin in chocolade en dat zorgt ervoor dat ze zakken vol met M&M’s mee naar huis nemen. En als zij de verpakking thuis openen staan ze door dat heerlijke chocolade-aroma toch weer even in de World Store.
4. Versgebakken brood in de supermarkt
De geur van versgebakken brood. Wie krijgt daar geen trek van? Het doet je denken aan een geur van vroeger. Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt: er hangt een geur van versgebakken broodjes. En daar zit een hele goede reden achter. Het hongergevoel zorgt ervoor dat wij een stuk meer uitgeven.
De meeste broden worden in grote bakkerijen gebakken, en niet in de supermarkt. Vervolgens komen deze in de supermarkt en worden zij nog even afgebakken. Zo verspreidt de geur zich door de supermarkt. En deze geur is bij de ingang het sterkst. Dus haal je toch nog even wat lekkers bij de bakkersafdeling, ook al staat het niet op het boodschappenlijstje.
5. Dunkin’ Donuts combineert geur met radiocommercial
Dunkin’ Donuts had een radiocampagne in de openbare bussen in Korea, maar wel een hele speciale. Geurmachines die waren ingebouwd in de bus herkende het geluid van de commercial, en lieten de geur van verse koffie los op de buspassagiers, precies op het moment dat de zwoele radiostem van Dunkin’ Donuts vertelde dat er vlak naast hun bushalte een Dunkin’ Donuts gevestigd was waar ze zo’n heerlijke koffie konden krijgen.
Probeer daarop maar eens nee te zeggen. Dat lukte dus niemand. Het gevolg is een supereffectieve marketingcampagne die 16% meer bezoekers trok naar de vestigingen op de busroutes en 29% groei in koffieverkopen in die vestigingen tot resultaat had.
Martijn Hendrikx
marketing manager bij ScentAir Benelux
ScentAir levert innovatieve geurmarketing en geursystemen voor de zakelijke markt
De website van Scentair is: https://scentair.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing