Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame

  • Food-en-retail
  • 20 nov 2017 13:50
  • 16206 x gelezen
  • Link
  • Kees Klomp
  • FoodCampagnes

Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Toen Rabo aankondigde dat ze het allemaal anders gingen doen met 'communicatie-coalities' had ik de goede hoop dat we dat ook echt terug zouden gaan zien in de communicatie. Niets is minder waar gebleken. De nieuwe campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is volstrekt achterhaalde reclamemeuk.

Rabobank heeft zich laten verleiden om zijn heil te zoeken op de platgetreden weg van de belofte; en iedere zichzelf respecterende reclamemaker weet dat die weg morsdoodlopend is. Consumenten zijn anno 2017 helemaal klaar met grote woorden en doelen. En al helemaal als die door banken worden uitgesproken.

Als Rabobank gewoon had laten zien wat ze al jaren en jaren doén om honger de wereld uit te helpen, was Nederland diep onder de indruk geweest.

Het reclamebureau of die zogenaamde nieuwerwetse communicatie-coalitie had er voor moeten zorgen dat Rabobank begrijpt dat het in de Betekeniseconomie draait om storydoing: om het delen van daadwerkelijke daden in plaats van loze, lege beloften...

Als de consternatie omtrent de Rabobank campagne iéts laat zien, is dat wat mij betreft het failliet van de old school reclamewereld....
 

Kees Klomp
Purpose Business consultant, mentor, author, speaker & entrepreneur

 

Kees Klomp
  • Kees Klomp

  • Werkt bij: Karmanomics
  • Functie: Zelfstandig adviseur op het gebied van betekenisvol ondernemen
  • Website:
  • Profiel »

comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken