[FIM] Foodtrend 3: Viva la terroirism

[FIM] Foodtrend 3: Viva la terroirism
  • Food-en-retail
  • 22 dec 2017 @ 11:38
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • FoodTrends

De kunst van het weglaten. Hoe natuurlijker, hoe beter. Brengt 2018 de overtreffende trap van deze culinaire zuivering? Food Inspiration over de waardering voor ‘terroir’.

De term ‘terroir’ is afkomstig uit de wijnproductie. Het klimaat, de bodem, het seizoen en de unieke behandeling van de ingrediënten hebben invloed op de smaak en het speciale karakter van de wijn.  Door terroir ook terug te laten keren in andere producten ontstaat er in 2018 ruimte voor diversiteit en avontuur. We laten de natuur zijn werk doen. Het gevolg is meer smaak en een hogere waarde, en dus ook een hogere prijs, van de producten.


Voorbeelden van producten vol van terroir zijn de biologische, natuurkorst kaas van boerderij Remeker, gemaakt van zuivere rauwe melk van Jerseykoeien uit de Gelderse Vallei, en het in België gebrouwen Francois Grand Cru, een ‘simpel’ bier dat behandeld wordt als champagne. Tijdens het gistingsproces worden de bieren vier keer gedraaid en gekeerd, waardoor een unieke smaak ontstaat.

[ bron: FIM]

Woensdag 27 december 2017 volgt hier
Foodtrend#04: Hyperspecialisatie. 'Het tijdperk van hyperspecialisatie is aangebroken: steeds meer concepten kiezen voor het aanbieden van slechts een product of een bepaalde keuken.' 


Lees hier meer over het nieuwe Food inspiration Jaarboek 2018

(foto: Bandol)

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken