Is biologisch de oplossing voor het wereldvoedselprobleem?

Is biologisch de oplossing voor het wereldvoedselprobleem?
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2018 @ 11:10
  • Link
  • Dirk Mulder
    Dirk Mulder

    Sector Banker Trade en Retail
    ING
  • FoodMVOOnderzoek

De groei van de wereldbevolking en de stijging van het welvaartsniveau stelt ons naar de toekomst toe voor een probleem in de productie van voedsel.

Deze problematiek richt zich onder meer op te hoge CO2-uitstoot, gebrek aan biodiversiteit en bodemerosie. Bij de huidige discussie rond voedsel spelen naast milieu ook aspecten als gezondheid en diervriendelijkheid een belangrijke rol. 

De consument van de toekomst kijkt dan ook anders naar eten kopen en eten koken. Gezondheid, gemak, veilig en duurzaam zijn belangrijke ontwikkelingen voor de foodsector en beïnvloeden productie, assortimentskeuze en marketing. Biologische voeding speelt hierin een steeds belangrijkere rol.

Hoe doen we het in Nederland?
In Nederland besteedt de consument steeds meer aan biologische voeding. In 2016 was de groei 10% waarmee de omzet uitkwam op €1,4 miljard. In de totale besteding aan voeding van circa € 58 miljard is dit echter nog maar een klein aandeel. Nederland loopt dan ook achter op het gebied van biologisch ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland en de Scandinavische landen.

Supermarkt versus speciaalzaak
De grootste groei van de consumptie van biologische voeding kwam van supermarkten en ook het foodservicekanaal groeide hard. Hoewel de groei in de supermarkten niet ten koste lijkt te gaan van de biologische speciaalzaken, is er wel een drukkend effect op de prijs en daarmee de marge voor de speciaalzaak. De sector heeft hier nog niet echt een antwoord op gevonden en over het algemeen heeft de biologische speciaalzaak het dan ook moeilijk om het hoofd boven water te houden. 

Mijn ervaring
Ik heb de afgelopen weken als jurylid van de Verkiezing Beste Biologische Winkel 2018 (inclusief verkiezing beste webwinkel) nader kennis mogen maken met de bio sector. Bij ons thuis is er  inmiddels al veel aandacht voor gezond, goed en verantwoord eten en mijn jongste zoon werkt met veel enthousiasme in een biologische winkel. Voor mij was de sector echter relatief nieuw. Ik was dan ook aangenaam verrast door de vriendelijkheid, het enthousiasme en de kennis die ik heb ervaren in de bio sector en bij haar medewerkers. 

Discussie
De discussie rond biologisch gaat veelal over de vraag of biologisch voedsel gezonder of lekkerder is dan gangbaar voedsel. Dit zijn vragen die nog wel bij de ‘licht groene’ consument spelen. Of misschien alleen bij de critici van biologisch eten. Immers kunnen we het voedselprobleem oplossen door over te stappen op volledig biologisch eten? Is er voldoende ruimte op de aarde om de wereld volledig te voorzien van biologisch voedsel? 

De biologische consument heeft een meer holistisch kijk op het voedsel vraagstuk. Zij zijn er van overtuigd dat we niet door kunnen gaan met de huidige manier van produceren en consumeren van voedsel, omdat we daarmee onomkeerbaar zorgen voor een enorme belasting van het milieu. Door verandering van ons consumptiepatroon – waaronder minder en anders eten – kunnen grote stappen zetten.

Licht groene consument
Zelf schaar ik me onder het kopje ‘licht groene’ consument, waarbij voor mij het aspect gezondheid een belangrijke rol speelt. Ik ga daarbij af op mijn gevoel en kijk naar hoe mijn ouders vroeger voedsel klaar maakte en consumeerde. Daar waar ik kan eet ik biologisch, maar ook net zo makkelijk niet. En ik moet eerlijk bekennen dat prijs van (biologische) artikelen nog steeds een belangrijke rol spelen in mijn aankoopgedrag.

In mijn zoektocht naar lekker en gezond eten ben ik blij met de kans die ik heb gekregen nader kennis te maken met de biologische sector. De kennis en passie heeft me positief verrast en ik hoop dat de sector de groei van de afgelopen jaren door kan zetten en dat biologisch in Nederland net zo groot in omvang wordt als in verschillende landen om ons heen. 

Om dat te bereiken zal men zich toch meer moeten gaan richten op de ‘licht groene’ consument. Dat betekent niet de strijd aan gaan op prijs. Deze consument staat open voor het verhaal achter het product. Niet op een belerende manier, maar door het overbrengen van de passie die zo kenmerkend is voor deze sector. En met winkels die bij de tijd zijn.  

Dirk Mulder
marketingstrategist en sector banker Trade&Retail (ING)   

(Photocredit: Carissa Gan on Unsplash)

 

Dirk Mulder

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken