Conceptdenken in packaging design
- Food-en-retail
- 20 feb 2018 @ 11:29
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 20 feb 2018 @ 11:29
- Huib Burggraaf
Conceptdenken wordt gezien als een onmisbare vaardigheid voor ontwerpers, reclamemakers en marcomprofessionals. Een goed concept visualiseert en/of verwoordt de essentie van jouw merk, bedrijf of product.
Met andere woorden: focus, wees consistent en creëer eenheid in alles wat je doet, zegt én verpakt.
Het conceptdenken krijgt ook binnen packaging design steeds meer aandacht. Het assortiment verpakkingen is steeds vaker ingericht volgens een duidelijk, consistent stramien. Het totaalplaatje moet kloppen. Dit zorgt voor eenheid en herkenning. Bovendien laat je zien dat je aandacht besteedt aan een mooie geschenkverpakking of unieke foodpresentatie. Iets wat door consumenten zeker wordt gewaardeerd.
Mismatch
Het volgende voorbeeld toont aan, waarom conceptdenken een belangrijk onderdeel is van packaging: Stel je verkoopt pure, natuurlijke producten, zoals biologische friet of een ambachtelijke burger van 100% puur rundvlees. Straal dit dan ook uit via je verpakkingsassortiment. Kies bijvoorbeeld voor verpakkingen die gemaakt zijn van natuurlijke materialen, zoals ongebleekt kraft, palmblad of hout. Een plastic bordje is in dit geval geen goede match, want dit strookt niet met de natuurlijke beleving. Terecht of niet, de perceptie bij de consument is leading. Houd hier rekening mee.
Eigen signatuur
De verpakking is een uitstekend middel om je merk te laden. Kies daarom altijd voor verpakkingen met een eigen signatuur. Dat hoeft trouwens niet altijd ingewikkeld of duur te zijn. Je kunt natuurlijk kiezen voor een complete eigen lijn bedrukte verpakkingen, maar je kunt ook zelf aan de slag. Gebruik kleuren en materiaalsoorten die passen bij jouw ‘verhaal’. Wees je ervan bewust dat deze aspecten (onbewust) associaties oproepen. Maak het geheel af met een persoonlijk etiket, sticker, sleeve of stempel. Natuurlijk geldt ook in het geval van DIY-packaging: wees consistent en hanteer één duidelijke stijl, anders raken klanten in de war.
Inpakmanual
Het conceptdenken stopt overigens niet bij de inkoop. Integendeel; het gaat er juist om hoe je de materialen uiteindelijk toepast en toont aan de klant. Restaurants werken vaak met richtlijnen voor het dresseren: borden worden opgemaakt volgens een vaste indeling. Retailers kiezen steeds vaker voor een inpakmanual, waarin stap voor stap verschillende inpaktechnieken staan omschreven. Medewerkers leren mooi inpakken (want ook dat blijkt vaak nog een hele klus) en volgens een vast stramien, voor een eenduidige uitstraling.
Ken jij voorbeelden van packaging design, waarbij het conceptdenken sterk vertegenwoordigd is?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- consistent
- focus
- eenheid
- essentie
- design
- zegt
- creëeren
- packaging design
- retail
- verpakt
- ontwerp
- Huib Burggraaf
- concept
- conceptdenken
- merk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing