De verpakking als like-generator

De verpakking als like-generator
  • Food-en-retail
  • 6 feb 2018 @ 11:29
  • 5154 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • MarketingPackagingKlanten

Visueel opvallen. Het is altijd al de taak geweest van de verpakking, maar sinds de digitale revolutie is visueel opvallen belangrijker dan ooit. Het lijkt wel of we tegenwoordig alles doen (en delen) voor de likes.

Zelfs een intiem diner voor twee delen we het liefst met de hele wereld. Mits het plaatje klopt natuurlijk, want alleen de mooiste gerechten, fancy producten en perfecte looks worden gedeeld. Hier liggen kansen voor de verpakking als like-generator.

Een treffend voorbeeld is Starbucks. De koffiegigant zet de take-away beker massaal in om online sharing te stimuleren. De koffiegigant past verschillende verleidingstechnieken toe. Ik bespreek een aantal van deze technieken, die je ook op je eigen verpakkingsassortiment kunt toepassen.

Persoonlijk: #naam
De standaard to-go bekers van Starbucks doen het al jaren goed op Social Media. Personaliseren is een belangrijke consumententrend en een koffiebeker met je eigen naam is hip. Gewoon met zwarte stift, waarbij het handschrift van sommige medewerkers absoluut geen schoonheidsprijs verdient… en toch worden de koffiebekers massaal gedeeld op internet. Ik citeer: Mijn eigen Starbucks beker. Hoe tof, cool gaaf, vet, bruut [etc.] is dat? Je kunt het personaliseren zelf eenvoudig toepassen door - net als Starbucks- een handgeschreven naam of boodschap toe te voegen aan de verpakking. Naar het voorbeeld van Nutella kun je ook kiezen voor een actie om het etiket te personaliseren.

Humoristisch: #Anus
Verpakkingen met een vleugje humor doen het ook goed op social media. Bewust of niet, het komt regelmatig voor dat de medewerkers van Starbucks de namen verkeerd schrijven. En als ‘Anaïs’ ‘Anus’ wordt, dan kun je rekenen op heel veel likes. We zien steeds meer verpakkingen met een humoristische insteek. Een belangrijke trend op het gebied van verpakkingsdesign is het gebruik van opvallende typografie. Je kunt dus prima humoristische teksten verwerken op je verpakking, als onderdeel van het dessin. Zo sla je meteen twee vliegen in één klap. Je bent trendy én grappig, dus super Instagrammable.

Actueel: #Valentijn
Starbucks speelt ook handig in op de actualiteiten. Naast de standaard koffiebeker scoort het bedrijf massaal likes met de special editions. Zo speelde het bedrijf vorig jaar handig in op de unicorngekte met de ‘limited edition unicorn frappuccino’. De kleurrijke sensatie was alleen verkrijgbaar in Amerika, maar werd binnen no time een Instragram-hit. In aanloop naar Valentijn introduceerde Starbucks vorige week in Japan de ‘Millennial pink latte’. Het drankje wordt gemaakt van donkerroze Teavana thee en wordt afgetopt met een laagje melk. Hierdoor kleurt het drankje prachtig lichtroze. Slechts een week na de introductie wordt het drankje als omschreven als ‘het meest Instagrammable drankje ever’.
Actuele ‘content’ leent zich uitstekend voor social sharing. Er zijn verschillende verpakkingsbedrijven waar je terecht kunt voor het bedrukken van kleine oplages koffiebekers, verzenddozen, flesdozen en tassen. Ideaal voor kortlopende acties. Je kunt een tijdelijke boodschap ook communiceren via een hangtag of sleeve. Of do it yourself en ga aan de slag met stempels, stickers en etiketten.

Aantrekkelijk: #greatpackaging
Last but not least: De koffiecreaties van Starbucks zijn visueel aantrekkelijk. Hoe mooier de presentatie, hoe groter de kans op social sharing en meer likes. Hoewel extravagant vandaag de dag misschien een betere term is, want designers zoeken steeds meer het extreme op. Dit geldt zowel voor non-food als voor food producten. (Food)presentatie is belangrijker dan ooit en alles draait om een Instagrammable-design. De verpakking is het perfecte middel op je product, snack of maaltijd op te laten vallen.  

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die qua design goed inspelen op de social sharing trend en daarbij één of meer van bovenstaande technieken toepassen? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken