[column] Opvallende en innovatieve packaging is onmisbaar voor je marketing
De manier waarop je als merk je producten verpakt, kan voor een groot deel bijdragen aan het succes. Opvallende verpakkingen kunnen een meerwaarde bieden, maar ook duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol als het gaat om de branding.
[column] Commercialreview: de beste EK-commercials
Helaas ligt Nederland inmiddels uit het EK. Het waren een aantal weken van steeds verder groeiende Oranjekoorts en stiekem werd er gehoopt op een goed resultaat. Het mocht niet zo zijn, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog.
[column] Mental availability houdt merk staande in digitale tijdperk
Noud Schartman, PhD kandidaat op de marketingafdeling van de Vrije Universiteit Amsterdam, schreef samen met Validators deze blog over het feit dat meer en meer marketeers het belang van het vergroten van mental availability erkennen en dit principe gebruiken als leidraad in hun merkstrategie.
[column] Creatieve crisis treft tv-commercials rond EK Voetbal
Als je dit leest, zit Oranje alweer in het vliegtuig op weg naar huis. Hoewel de straten in Nederland tijdens dit toernooi maar moeizaam oranje kleurden, was er op televisie geen ontkomen aan. De NPO haalde zelfs Loeki de Leeuw weer uit de mottenballen om de Nederlandse Leeuw kracht bij te zetten.
[column] De marketeer als koning van de ontevredenheid
Een tevreden klant is een goede klant. Of leert de werkelijkheid ons dat het precies andersom is? Volgens Peter de Boer wakkeren marketeers juist ontevredenheid aan en is het tijd voor verandering.
[column] Oranje is van iedereen!
Het EK is begonnen. Een paar weken geleden al toen – met name – de supermarkten met hun EK-acties begonnen. Dit inhaken leidde tot een niet eerder vertoonde actie van de KNVB, waarmee het ongebreideld inhaken op Oranje op scherp werd gezet. Terecht?
[column] Gorillas bezorgt binnen 7 minuten
Al jaren houd ik de voedselindustrie nauwlettend in de gaten, niet geheel toevallig ben ik zelf ook vier jaar geleden terecht gekomen in deze industrie met mijn bedrijf. Ik zag kansen in de wereld waarin veel innovatie plaatsvindt. Tijd om de Gorillas te testen.
[column] Commercialreview: Songfestival, sport en supermarkten
De maand mei werd toch wel gekenmerkt door het Songfestival dat eindelijk eens in Nederland plaatsvond. Zeker omdat er maar weinig mensen live bij konden zijn, zorgde dit voor veel tv-kijkers, wat weer goed is voor adverteerders.
[column] Terug naar het oude shopper-normaal?
En de lichten gingen op groen. De versoepelingen, die halverwege mei waren aangekondigd, zijn sinds afgelopen woensdag daadwerkelijk ingegaan. Maar betekent dit, dat we in het nieuwe normaal weer terug gaan naar het oude?
[column] Marketeer, toon extra empathie voor klant
Voor managers van de klantenservice zou de stelregel Never waste a good crisis nu sterker dan ooit moeten resoneren. 2020 markeerde niet alleen het turbulente begin van een nieuw decennium, maar voor veel bedrijven ook het begin van een andere invulling van hun klantcontactstrategie.
[column] Brandr 13: Merken en winkels
Terug naar de basis van het vak: dat begint bij de oorsprong van marketing. Je leest hierover exclusief op MarketingTribune.nl in de merkkroniek 'Brandr', het daverende slotakkoord van professor Giep Franzen. Met vandaag: hoe producten van naam de winkels bereiken. 'Merken en supermarkten verkeren in een toestand van symbiose met elkaar.'
[column] Marketeer, genees je vak (en de wereld)!
Ooit was er dat eureka-moment: hoe sneller spullen kapotgaan, hoe sneller je nieuwe spullen kunt verkopen aan de argeloze consument. Dit model houdt geen stand nu het regeneratieve tijdperk aanbreekt. Peter de Boer roept marketeers op om consumenten én zichzelf te helen.
[column] Astra Zeneca in voetspoor Exota
Merken kunnen exploderen. Letterlijk en figuurlijk. Om daarna voor altijd van het toneel te verdwijnen of hoogstens nog een marginaal bestaan te leiden. Als een schim uit een ver verleden. Een ontploft merk verliest in een mum van tijd z’n geloofwaardigheid. Is Astra Zeneca eenzelfde lot beschoren?
[column] Slimmer winkelen met 'pratende' producten
Frits van den Bos, GS1 innovatiemanager, over het scannen in de 21ste eeuw. Van producten die veel meer gaan ’vertellen’. Dat opent nieuwe mogelijkheden, zowel voor brandowners als retailers. En voor consumenten.
[column] De winkelstraat zal na corona nooit meer dezelfde zijn
Het kabinet heeft besloten dat de winkels op 28 april 2021 weer open gaan. Veel winkeliers zijn opgelucht dat het zover is. Wat ze echter onvoldoende begrijpen is dat de winkelstraat na corona nooit meer dezelfde zal zijn. Er staan nieuwe uitdagingen voor de deur die om lef en inzicht vragen, stelt retailexpert en MarketingTribune-columnist Paul Moers.
[column] Voorkomen is beter dan genezen
Eet gezond is het nieuwe mantra van columniste Paola Cassone die kansen ziet voor een vergroot bewustzijn in voeding en de marketing ervan.
[column] Commercialreview: voorjaar
Het voorjaar is begonnen, de zomertijd is ingegaan en de lentekriebels nemen toe. Dat zagen we ook zeker terug in de commercials van de maand maart.
[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn
In het eerste decennium van deze eeuw maakte de Engelse komiek John Fealey een briljante conference over Albert Heijn. Een van de grappigste onderdelen hiervan was zijn verhaal over de plastic zzzzakjes bij de groente en fruit afdeling die alleen met grote moeite waren open te krijgen.
[column] Brandr 10: De verpakkings-(r)evolutie
In alweer het tiende hoofdstuk van zijn postume merkkroniek Brandr onderzoekt professor Giep Franzen de verpakkings(r)evolutie en de impact hiervan op marketing en merken. Bonusparagraaf: aandacht voor merkheld Thomas Lipton. 'Een merkartikel is pas een merkartikel als er een merk op staat.'
[column] Tracy Metz: Tijd voor verandering in retail
De samenleving verandert, maar de retail blijft hetzelfde. Dat moet anders, stelt Tracy Metz, bekend van live talkshow Stadsleven, NRC en als directeur van het John Adams Institute. 'Hoe gaat de transformatie eruit zien?'
[column] Roaring Twenties
‘A Decade of Promise’. Zo werden de jaren twintig van de vorige eeuw – met name in de Verenigde Staten – genoemd. Valt er een eeuw later een parallel te ontdekken, nu velen een nieuwe ‘Roaring Twenties’ verwachten?
[column] Speciaal is het nieuwe normaal
De landelijk media kopten recent het grote nieuws dat Unilever voortaan het woord 'normaal' niet meer op de verpakkingen van haar beauty producten gaat gebruiken. Het bedrijf heeft een enquête gehouden en meer dan de helft van de respondenten voelt zich niet aangesproken als er 'normaal' op de verpakking van een haar- of huidproduct staat.
[column] Een gebrek aan samen
'Schrikbarende lastenverzwaring voor het bedrijfsleven op komst', kopt het FD. Dit is een krant die beter wordt gelezen door ondernemers dus moet je wat rekening houden met het inkleuren van de werkelijkheid, stelt Tadek Solarz, die om zich heen veel empathie en saamhorigheid mist.
[column] Hete maart op komst: verzet lockdown groeit
Hans Steenbergen wordt ook wel de ‘foodservice-filosoof’ genoemd. Hij is al jaren de trendwatcher van Nederland op het gebied van eten en drinken. In 2009 richtte hij Food Inspiration magazine op. 'Horeca en winkeliers willen hun deuren openen', stelt hij nu, 'de maatregelen vallen niet meer uit te leggen.'
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…
[column] Retail kan veilig open
Een onsterfelijke en risicoloze maatschappij is een utopie. Nu de wonden gelikt zijn, rest een berg aan argumenten om snel eindelijk de winkels in Nederland weer te openen, betoogt Udo Delfgou (InRetail) in deze open brief. Zeker als je naar de landen om ons heenkijkt.
[column] Click en Collect
Het is het zoveelste doekje voor het bloeden van de demissionaire regering Rutte. De retail ligt al maanden aan een armzalig infuus en het einde van deze shutdown van winkels is nog steeds heel ver weg. Nog even en er bestaat helemaal geen retail meer!
[column] Van heilig boontje naar big bang broccoli
Hoe kan marketing ons verleiden om meer groente en fruit te eten? Communicatie-specialist Renee Hendrickx van Food Cabinet, bureau voor een beter voedselsysteem, tikte er deze column over met drie praktische tips voor foodmarketeers.
[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.
[column] BeNeVrie
Met dank aan de coronacrisis en met dank aan Bol.com. Wie de credits ook krijgt, de omzet van Ahold Delhaize bereikte in 2020 een record. Een schitterend succes voor deze Nederlands Belgische combinatie. Nederlanders en Belgen werkt dat lekker samen?
[column] Shine online met de juiste product benefits
Nu we met zijn allen en masse online aankopen doen, is het voor jou als marketing-, sales- of productprofessional essentieel dat je producten online goed tot hun recht komen.
[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021
Er gaat niets boven kerstcommercials. Maar de Super Bowl-commercials staan bij mij op een goede tweede plek. Het is een grote vergaarbak, zonder echt duidelijk thema, maar wat zitten er soms een pareltjes tussen.
[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis
De Horecava was dit jaar geheel online en dat vond ik lastig voorstelbaar. Hoe breng je dan toch zo'n op zintuigen gebaseerde beurs over het voetlicht? Ik nam letterlijk de proef op de som en schreef me in voor de eerste editie van 'Horecava Tastings'. En het was verbazingwekkend leuk. Hier mijn ervaring.
[column] Comeback kid: de bezorger!
‘Hé, hé wordt wakker, hier is de bakker’. Het is 1966 en we zien een zingende Leen Jongewaard. Gekleed in een witte bakkersbuis, geldtas om de schouder en met een geruite pet op het hoofd. Op een bakkersbakfiets, gevuld met broden, krentenbollen en rollen beschuit. Nostalgie? Of weer actueler dan ooit?
[column] Sterke merken aan het werk
Hoe kun je als merk bijdragen aan een structurele verbetering in de wereld, vraagt Willemijn Peeters, marketeer en founding director (foto) van het Eindhovense Searious Business zich af en draagt oplossingen aan.
[column] De zachte kant van 2021 (1)
2020 was een goed jaar voor de supermarkten, bouwmarkten, producenten van toetjes en Led-bureaulamp-ringen. Maar er waren zoveel bedrijven die het lastig hadden en geen enkele reden zagen om hun marketingbudget in te zetten. Laat staan te verhogen.
[column] De verdwenen merken van 2020
Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken terug op het afgelopen jaar en zetten de Nederlandse 'verdwijnmerken' van 2020 op een rijtje.
[column] 2021 in de glazen bol: vier voorspellingen voor retail en supply chains
'Niet-essentiële winkels' hebben recentelijk hun deuren moeten sluiten. Dit veroorzaakt grote drukte bij webshops, in distributiecentra en bij pakketbezorgers. Wat brengt 2021? Pieter Van den Broecke, managing director Manhattan Associates, kijkt alvast in de glazen bol.
[column] 6 tips: sales en marketing sterker door corona
Digitaal of fysiek? Dit is een vraag die ons in deze coronaperiode bezighoudt. Jochem Zwetsloot, Digital Director bij Edelman Amsterdam, ziet de digitaliseringslag als uitstekende kans om sales- en marketingteams nog beter te laten samenwerken.
[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil
Een vriend stuurde mij een appje met een – bijna zeker fake - Pepsi poster waarop stond: What I want for Christmas is 2021. Dat ook, maar ik wil nog iets: een vaccin tegen de mentale stagnatie van ons vak.
[column] Adviezen om een inhouse agency op te zetten
Voor je ligt alweer het vierde - en tevens laatste – deel van onze Kleine Handleiding. Met waardevolle en welgemeende adviezen. Zo licht Vanessa Hofland - director van AH Studio - toe hoe zij de inhouse studio bij Albert Heijn heeft opgezet:
[column] Liever klassieke Martini-pit dan Kerst-zoetsappigheid
'Ik ben al die zoetsappige Kerst TV-commercials zat', betoogt Philip Kok (The Valley), 'De één nog zoeter dan de ander. Het is een wedstrijd geworden voor bureaus wie de beste Kerst TVC maakt, in plaats van dat de retailers zich afvragen wat dit nou echt met hun merk doet.'
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing