[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.
[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?
Airbnb heeft twee jaar geleden zijn focus volledig verlegd van performance naar branding. Het merk heeft vol ingezet op de narratief van het merk en zich veel minder afhankelijk gemaakt van zoekmachinemarketing. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De marketingkosten van Airbnb zijn aanzienlijk gedaald en de traffic naar het Airbnb-platform is met maar liefs 20 procent gestegen.
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
[column] Traditionele A-merken worden steeds minder relevant door gebrek aan betekenisvolle innovaties
Langzamerhand worden traditionele A-merken steeds minder relevant door gebrek aan innovaties die goed zijn voor consumenten, planeet en maatschappij. Nou ja niet helemaal natuurlijk, want ze leveren de retailer een hoop centen.
[column] De pindakaas-index
We hebben weer gestemd. De kaart van ons land kleurt in alle provincies lichtgroen. Nederland lijkt zich onder de BBB-paraplu te hebben verenigd. Althans: lijkt. Want Nederland individualiseert en wordt steeds diverser. En dat in álle opzichten. Hoe? Neem eens een kijkje in de supermarkt.
[column] Hema durft keuzes te maken
Recent kreeg ik een rondleiding vlak voor de opening van de eerste van vier Hema pilot winkels. De nieuwe koers ‘Hema wordt weer écht Hema’ komt hier eindelijk tot leven. Het was het wachten meer dan waard. Het filiaal op de Kerkstraat in Hilversum is een lust voor het oog en bewijst dat het Hollandse icoon van 97 jaar eigentijds kan zijn en de klok rond compleet.
[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
Hoe duurzaam zijn de merken in de Sustainable Brand Index?
Het Zweedse onderzoeksbureau Sustainable Brand Index (SBI) presenteert morgen (23 maart 2023) de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar hoe duurzaam consumenten Nederlandse merken vinden.
[Marketing the Rainbow #31] Unilever 5: een sixpack en een kopje LHB-thee?
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.
[column] Kiloknallen met vleesvervangers
De 'Week Zonder Vlees' kreeg flink vlees op de botten. Producenten en retailers pakten massaal uit en ineens is -ook nu de week voorbij is- de P van Prijs een argument, ontdekten marktvorsers Hein en Luuk Ros.
[column] Art of positioning 3: Merkactivisme
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat merkactivisme iets is voor nichemerken, omdat ze nu eenmaal een kleine en vaak wat meer idealistisch gedreven doelgroep aanspreken. Daarom zijn A-merken vaak kopschuw als het gaat om activisme, omdat ze bang zijn mensen voor het hoofd te stoten.
[column] One size fits none
Het is een uitdaging om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden, laat staan te bepalen welke écht relevant zijn voor een merk. Zolang het marketingfundament goed staat, mis je gelukkig niet snel de boot. Sterker nog, het fundament helpt je te bepalen waar wel of geen aandacht aan te besteden.
[column] Van fantasie tot funky biermerk: wie doet er mee?
In zijn columns deelt Peter de Boer graag zijn ervaringen, beschouwingen en praktische tips met marketeers. Dat doet hij doorgaans van langs de zijlijn, maar deze week vertelt Peter wat hij zelf momenteel in het veld doet.
[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?
Begin februari kwam Google met een antwoord op de inlijving van ChatGTP door Bing: Bard. De snelheid waarmee Google reageert, geeft de indruk dat er sprake is van een spoedbevalling. Een ontwikkeling met grote gevolgen voor online marketing en SEO.
[Marketing the Rainbow #30] Unilever 4: de andere ijsjes
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multibrand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
[column] Kruidvat, discounter met merkallures
Kruidvat, de winkel waar vrijwel alle Nederlanders regelmatig komen, is ooit in 1975 begonnen als kleine discounter in health & beauty. Anno 2023 is de discounter uitgegroeid tot een zeer grote winkelketen met 1250 winkels en een heel breed assortiment.
[column] Roaring Twenties
Hoera! Het ondernemers- en consumentenvertrouwen én de koopbereidheid kruipen omhoog, zo meldt het CBS. Hoewel langzaam, maar: naar boven! De AEX kende de beste jaarstart sinds 1984; winstexplosies voor Unilever, Albert Heijn, Heineken en Shell. Kortom: het gaat crescendo met Nederland. Toch…?
[column] Art of positioning 2: De P van Plaats
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de 2e aflevering de P van Plaats.
[column] Reclame Romantiek
Er is een debat gaande op LinkedIn en in vaktijdschriften over de staat van reclame. Sommigen beklagen zich over de kwaliteit van het werk en vinden dat er te weinig liefde is voor het vak. Er is een verlangen naar oldskool reclame en een roep om meer humor. Vroeger was het beter.
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
[column] Spare me the details
Ik weet wat je denkt bij deze titel, maar maak je geen zorgen! Ik ga hier geen betoog houden over de PR-machine van Prins Harry, alhoewel we daar wel iets van kunnen leren: zorgvuldig gekozen media, een publicatieplan met militaire precisie en een goede balans tussen emotie, inhoud en nieuws.
[column] Bol.com staat bol van merkwaarde
In november 2021 zou webwinkel bol.com naar de beurs gaan. Al sinds de oprichting van Bol.com maakt het bedrijf een onstuimige groei door en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf (=merk) waard is. Columnist Leo van Sister doet een eigen waarde oordeel.
[column] Wie zou Roy Jacobs in de hal van het Philips-kantoor moeten zetten?
‘Albert Heijn groeit harder dan al zijn concurrenten’ en ‘Philips schrijft 1,6 miljard af, vooral vanwege de apneu-problemen’ kopten de marketing vakmedia deze week. Toen Albert Heijn senior in 1990 als laatste Heijn afscheid nam van de door zijn voorvaders opgerichte foodgigant, besefte hij maar al te goed dat er voor de glorieuze toekomst van zijn ‘AH’, vooral één groot gevaar op de loer lag, signaleert Ed Stibbe.
[column] De B van Bieb
Krijgt de marketing-P van Plaats in 2023 eerherstel na het diepzwarte coronatijdperk waarin we onszelf noodgedwongen opsloten in onze huizen en we nagenoeg uitsluitend spullen online bestelden? Gemak dient de mens, maar alle Jezus wat was het saai! ‘Plaats’ was verworden tot iets onbereikbaars, een verre planeet, iets illegaals.
[column] Consumer - centricity van USP naar 'USB'
Op Bol.com kan ik kiezen uit 467 soorten elektrische tandenborstels voor volwassenen, 1.990 laptops en 756 accuboormachines. In deze oceaan aan producten is het logisch dat er ‘keuze-shortcuts’ worden toegepast die je het gevoel geven een goede keuze te maken. Sterke USP’s zijn hierin essentieel, maar hoe schrijf je die?
[column] Say cheese (burger)
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. Onze nieuwe columnist Joris van der Zwan van Validators analyseert en komt met indrukwekkende cijfers.
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ
Vorige week keek ik naar de wereldwijde campagnes die het opmerkelijke merk Ben & Jerry’s deed, o.m. om huwelijksgelijkheid te ondersteunen. Daarvoor werden ijssmaken grappig herbenoemd en zagen we opvallende, luide campagnes.
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023
'It's a wrap! Als ik het koude Davos straks heb verlaten, zijn dit mijn vijf take aways.' Hanneke Faber, die de wereldwijde voedseltak van Unilever leidt, participeerde er ook en deelt haar bevindingen tijdens het jongst leden World Economic Forum in Zwitserland.
[column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend jaar op ons bord?
De wereld van food staat nooit stil en ieder jaar duiken er weer nieuwe foodtrends op. Wat kunnen we dit jaar op ons bord en in de schappen verwachten, vraagt Laura Emous van creative agency Food Cabinet zich af. 'Ik blik terug op vorig jaar en kijk in mijn glazen bol.'
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing