[column] Say cheese (burger)
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. Onze nieuwe columnist Joris van der Zwan van Validators analyseert en komt met indrukwekkende cijfers.
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ
Vorige week keek ik naar de wereldwijde campagnes die het opmerkelijke merk Ben & Jerry’s deed, o.m. om huwelijksgelijkheid te ondersteunen. Daarvoor werden ijssmaken grappig herbenoemd en zagen we opvallende, luide campagnes.
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023
'It's a wrap! Als ik het koude Davos straks heb verlaten, zijn dit mijn vijf take aways.' Hanneke Faber, die de wereldwijde voedseltak van Unilever leidt, participeerde er ook en deelt haar bevindingen tijdens het jongst leden World Economic Forum in Zwitserland.
[column] Dit zijn dé foodtrends van 2023: wat ligt er komend jaar op ons bord?
De wereld van food staat nooit stil en ieder jaar duiken er weer nieuwe foodtrends op. Wat kunnen we dit jaar op ons bord en in de schappen verwachten, vraagt Laura Emous van creative agency Food Cabinet zich af. 'Ik blik terug op vorig jaar en kijk in mijn glazen bol.'
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2020 een omzet van 51 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate- en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
[column] Zinneprikkelende Horecava in tekst en 42 beelden
Horecava is de grootste Nederlandse horecabeurs waar vakmensen in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen elkaar ontmoeten. Onder het motto 'De toekomst is nu' vond deze week de 65ste editie plaats. Peter van Woensel Kooy dook at random de expo-hallen in en liet zich verrassen: een bedwelmende ervaring.
[column] Supply chain in tijden van crisis: de retailsector als voorspel-model
De aanhoudende problemen in de toeleveringsketen, hoge inflatie en klimaatverandering hebben grote invloed op de bedrijfsvoering van retail- en CPG-bedrijven. Het aanboren van nauwkeurigere verkoopvoorspellingen wordt daardoor steeds essentiëler voor de bedrijfscontinuïteit van retailers, stelt Ronald Breedveld van SAS.
[column] Uitslag December Commercial Competitie 2022 bekend
Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar 2023 vanuit commercialreview! De afgelopen decembermaand hebben we op ons platform voor de 4e keer de ‘December Commercial Competitie’ georganiseerd waar vijftien adverteerders aan meededen. De winnaars zijn nu bekend.
[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.
[column] Anneke Ammerlaan over de hoofdtrends in food voor 2023: 'Goed beter best'
Anneke Ammerlaan, gerenommeerd foodtrend forecaster bij Ammerlaan Vision on Food en trouw adviseur van Jongereniconen, voorziet als hoofdtrends voor 2023: Goed, beter, best. Bekijk ze hier alle zes.
[column] Ik google niet meer, ik TikTok
Wacht, wat?! Ja, je leest het goed. Tegenwoordig googleen we niet meer, maar we gebruiken TikTok als visuele zoekmachine.
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
[column] Loetje zou zich omdraaien in zijn graf
Mijn eerste keer bij Loetje zal eind jaren tachtig zijn geweest. Als advertentieverkoper onderhield ik veel contacten met reclamebureaus. Toentertijd heb ik veel campagnes verkocht boven een biefstuk van Loetje, zwemmend in de jus.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
Commercialreview: lettercampagne Hornbach
Begin september 2022 verdwenen er op raadselachtige wijze letters van het Hornbach-logo op de gevel bij verschillende vestigingen. Er volgde een speurtocht naar de letters en op verschillende plekken in het land doken de metershoge letters op. Ruben Balfoort van Commercialreview.nl analyseert.
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
[column] Aandacht
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken
In de fysieke winkel is de verpakking als ‘actieve verkoper’ al helemaal ingeburgerd, maar in hun webshops kunnen retailers en supermarkten nog een flinke slag slaan. Hoe laat je je voedselverpakking ook online voor je werken als marketinginstrument? Consultant Dick Bais vertelt.
[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
[column] Fifty shades of grey
Dit had een hele korte column kunnen worden, want ik heb eigenlijk maar een boodschap aan alle marketeers van Nederland: Stop met de 50+-doelgroep en gebruik die naam nooit meer!
[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.
[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok
Een nieuw tijdperk is aangebroken: de ‘TikTokification’ van de socialmediawereld.
[column] De magistrale marketingstrategie van Patagonia
Ik lees altijd de columns van Mark Ritson in Marketing Week met passie en respect. Heel af en toe ben ik het niet met hem eens, zoals bij het lezen van zijn stuk over de overdracht van Patagonia.
[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op
Er staat ons een invasie van Aziatische automobielmerken te wachten. Columnist Jos van den Bergh analyseert waarom juist Nederland voor de Aziaten zo’n interessante markt is.
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
[column] De kracht van kerstcommercials
In Nederland zijn ze pas op tv als Sinterklaas het land uit is, maar in het VK en Duitsland zijn ze al vanaf oktober te zien. We hebben het natuurlijk over kerstcommercials!
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
[column] How to TikTok?
Ik hoor je het al zeggen: ‘Ik ben net gewend aan Instagram, moet ik nu weer een andere app gebruiken? Moet ik echt aan TikTok?’
[column] Kan pricing de wereld redden?
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis. De extreem hete zomers, bosbranden in Zuid-Europa, droogvallende rivieren in de zomer of juist massale overstromingen, die vorig jaar ook ons land teisterden.
[column] 6 manieren om merkdoel met succes te gebruiken
In een onderzoek naar hoe merken omgaan met brand purpose (merkdoelstelling) en transparantie, hebben we ontdekt dat het goed is voor marketeers als de voordelen van hun merkdoelstellingen nauw aansluiten bij hun marketingdoelen, schrijft Rick van der Wal van Trustpilot..
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing