RTL wil helft zendtijd Nederland 3 vullen

RTL wil helft zendtijd Nederland 3 vullen
  • Media
  • 19 sep 2013 @ 08:18
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieDoelgroep

Commerciële partijen als RTL zouden de helft van de zendtijd van Nederland 3 moeten vullen. Dat zei Matthias Scholten, directeur content van RTL Nederland, donderdag op een bijeenkomst van MWG. Commerciële omroepen kunnen volgens hem jongeren beter bereiken.

Op de jaarlijkse Algemene Mediabeschouwingen van MWG geven kopstukken uit de media hun mening op wat zou moeten veranderen in het landschap. Scholten zegt dat de NPO door bezuinigingsrondes jongeren heeft gebombardeerd tot meekijkdoelgroep en dat de NPO deze niet langer beschouwt als een op zichzelf staand kijkerspubliek.

RTL’s Scholten ziet deze beweging als een ernstige vernauwing van de publieke taak. Als de jeugd de toekomst heeft, dan geldt juist dat we voor deze groep een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.

Scholten benadrukt het belang van een sterke Nederlandse publieke omroep en dat betekent dat alle belangrijke doelgroepen van onze samenleving worden bediend met inhoudelijke programma’s.

Daarom heeft Scholten het idee om Nederland 3 voor 50% vrij te maken als Professional Generated Content-platform (PGC). Dit betekent dat na vaststelling van de richtlijnen en voorwaarden door de netmanager, alle professionele Nederlandse (commerciële) content-aanbieders vrij zijn content te produceren en uit te zenden bij Nederland 3. In overleg wordt een verdeelsleutel voor de beschikbare zendtijd bepaald en de derde partijen stappen risicodragend in. Ter compensatie delen zij mee in de STER-inkomsten die worden gegenereerd rond deze programma’s.

www.mwg.nl

www.rtl.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken