Applied gaming in Nederland is serious business

Applied gaming in Nederland is serious business
  • Media
  • 24 sep 2013 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wie gaming zegt, denkt aan schietspelletjes, animaties en cola drinkende computerprogrammeurs op skateboards. Dat games toegepast kunnen worden door dokters in witte jassen en kunnen bijdragen aan betere en betaalbare zorg is nog veel minder gemeengoed. Maar dat is wel waar het naar toe gaat met de gamesector in Nederland nu marktpartijen tientallen miljoenen euro’s gaan investeren en verschillende organisaties op grote schaal de krachten bundelen om dit economisch potentieel te benutten.

Nieuwe allianties creëren extra kansen

Op 19 september is een landelijk stimuleringsprogramma Growing Games gestart, waarin ruim 25 partners hun krachten bundelen t.a.v. de investering in deze actuele ontwikkelingen in applied gaming (toepassing van gaming voor andere sectoren zoals behandelwijzen voor de zorg). Verschillende financiers uit de markt, waaronder Dasym Investment Strategies van FrankBotman, zetten meerdere gamefondsen op voor applied gaming. Ook CbusineZ, de de innovatie- en participatiemaatschappij van zorgverzekeraar CZ participeert. Het betreft enkele tientallen miljoenen euro’s voor nieuwe oplossingen, voor investeringen in nieuwe gamestudio’s, incubators en nieuwe gametechnologie. Medio oktober wordt hierover meer bekend gemaakt.

Andere deelnemende partijen waaronder TNO, Academisch Medisch Centrum en KPMG brengen kennis in op het gebied van professionalisering, ondernemerschap en applied gaming. Tevens wordt een Value Center opgericht. Het doel hiervan is het valideren van games op hun beoogde effecten, zodat de toekomstige afnemers zeker zijn van de werkzaamheid van de games. Een dergelijk center is uniek in de wereld. 

Utrecht Gameshub met sterke reputatie

De regio Utrecht is een van de grootste gameshubs in Nederland: 50% van alle medewerkers die in de gamesector in Nederland werkzaam zijn, is in Utrecht opgeleid (Hogeschool Utrecht, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Universiteit Utrecht), en ruim een-derde van alle banen bevindt zich in Utrecht en Hilversum. Daarnaast kent de regio een grote zorgsector. Daarom heeft Economic Board Utrecht het initiatief genomen voor Growing Games. De provincie Utrecht financiert de opzet van het programma (w.o. coaching en matchmaking), private partijen participeren in de gamefondsen en het opzetten van het Value Center. 

Growing games voor het benutten van groeikansen

De wereldmarkt voor applied gaming groeit razendsnel, naar verwachting tot 10 miljard euro omzet in 2015. Een verzesvoudiging t.o.v. 2010. Voor Nederland is de prognose dat het aantal banen in applied gaming groeit van 1.000 banen in 2012 naar circa 2300 banen in 2015. Ongekende cijfers in deze crisistijd, en de vraag overstijgt nu nog het aanbod vele malen. Volop groeikansen dus voor de Nederlandse gamesector. Growing games zet in op het benutten van deze kansen voor verdere groei in marktaandeel, groei van start-ups, meer banen in de gamesectoren baanbrekende oplossingen die bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen, zoals beperken van de zorgkosten en tegelijkertijd een betere gezondheid.

Partners in het programma zijn: ABSRD, Academisch Medisch Centrum i.s.m. dutch Society for Simulation in Healthcare, Beheer- en beleggingsmaatschappij Hanegraaf, CbusineZ. De zorginnovatie- en participatiemaatschappij van zorgverzekeraar CZ, Codumm Dasym Investment Strategies, Dutch Game Garden, Dutch Games Association, Economic Board Utrecht, FreedomLab, Game World Consultants, Games for health Europe, Gemeente Hilversum, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, iMMovator, Izovator, Koninklijke Landmacht, KPMG, Ministerie van Defensie, Monpellier venture, Provincie Utrecht, Syntens innovatiecentrum, Spil Games, Taskforce Innovatie Regio Utrecht, TNO, TU Delft.

Games Monitor 2012

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken