Complexiteit van afschaffen te groot; Ster laat bemiddelingskorting in tact
- Media
- 26 sep 2013 @ 17:34
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - RadioTelevisie
- 26 sep 2013 @ 17:34
- Redactie Media
De markt reageert positief op het voorstel van Ster om 15 procent bemiddelingskorting af te schaffen maar geeft aan dat het, gezien de complexiteit van de overgang, op korte termijn praktisch zeer moeilijk uitvoerbaar is. Ster heeft besloten de 15 procent bemiddelingskorting voorlopig intact te laten maar een vereenvoudiging van betalingsstructuren verder te zullen verkennen met haar klanten.
Ster kondigde een jaar geleden aan de betalingsstructuren in de media te willen vereenvoudigen en te willen starten met het afschaffen van 15% bemiddelingskorting. Met het verdisconteren van de bemiddelingskorting in de brutoprijs (de producten van Ster zouden 15% lager geprijsd worden) zou het prijsaanbod veel duidelijker en beter vergelijkbaar worden.
Vorig jaar stelde Ster de afschaffing op verzoek van de Bond van Adverteerders BVA en Platform Media Adviesbureaus PMA nog met een jaar uit. Beide partijen gaven toen aan dat er meer tijd nodig was om backoffice-processen aan te passen. Met verschillende klanten en met de besturen van BVA en PMA zijn diverse gesprekken gevoerd. De branche steunt het initiatief van Ster voor vereenvoudiging: het sluit aan bij de ontwikkelingen van deze tijd en met het oog op de toekomst ziet zij het als een verstandige zet.
Echter: bij afschaffing van de bemiddelingskorting per januari 2014 door Ster zou voor adverteerders en mediabureaus een zeer kwetsbare en complexe situatie kunnen ontstaan. Daarom heeft Ster besloten de 15% bemiddelingskorting voorlopig intact te laten.
Ster startte de discussie rond de 15 procent bemiddelingskorting als reactie op marktontwikkelingen. Het kunnen vergelijken van verschillende mediumtypen wordt steeds belangrijker. Er wordt steeds meer geautomatiseerd en dan zijn goede vergelijkbare netto-netto prijzen nodig.
Arian Buurman, algemeen directeur Ster: “Het is erg jammer dat de markt er nog niet klaar voor is, hoewel veel van onze klanten het initiatief omarmen. Helaas moeten wij na een jaar uitstel constateren dat, hoewel veel goodwill bleek voor ons initiatief, de uitvoering op dit moment praktisch moeilijk uitvoerbaar is. Dat hebben wij onderschat. We zullen de gesprekken die lopen over de vereenvoudiging van de betalingsstructuren met individuele klanten voortzetten.”
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing