Onderzoek Ruigrok: What's Happening Online 2013

Onderzoek Ruigrok: What's Happening Online 2013
  • Media
  • 4 sep 2013 @ 10:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Bereik

Acht op de tien Nederlanders zit op social media, negen op de tien koopt online. Dat blijkt uit het onderzoek What’s happening online 2013, dan onderzoeksbureau Ruikrok | Netpanel voor het zevende jaar op rij heeft uitgevoerd.

Bijna alle Nederlanders van achttien jaar en ouder maken inmiddels gebruik van internet. Meestal op de pc of laptop (97 procent), maar de tablet en smartphone winnen terrein. Op smartphones gebruikt de helft van de Nederlanders internet (dat was 44 procent in 2012) en 37 procent gebruikt internet op zijn tablet (was vorig jaar 23 procent). Daarnaast moet ook de opkomst van het gebruik van internet via de tv niet worden onderschat. Het aantal gebruikers is met de helft toegenomen naar 12 procent.

Acht op de tien Nederlanders (82 procent) maken actief gebruik van minstens één sociaal netwerk. Hierbij is Facebook net als vorig jaar de onbetwiste nummer één. Hoewel het aantal gebruikers de afgelopen jaren is gestegen, lijkt aan deze stijging een eind te zijn gekomen. Dit sluit aan bij het gegeven dat een kwart van de Nederlanders Facebook niet meer zo leuk vindt als in het begin. Ook valt het één op de vijf op dat vrienden minder statusupdates plaatsen dan voorheen.

Verder is het interessant om te zien dat Facebook tot nu toe nog niet het succes van Hyves heeft kunnen evenaren wat betreft het aantal gebruikers. Veel gebruikers van sociale netwerken volgen bedrijven, 62 procent volgt grote bedrijven en 77 procent volgt lokale bedrijven. Bij het volgen van deze lokale bedrijven is men vooral op zoek naar interessante aanbiedingen.

Het komt steeds vaker voor dat fysieke winkels hun deuren moeten sluiten. Naast de crisis, als belangrijke oorzaak, speelt de toenemende hoeveelheid van online aankopen een grote rol. Dit kan liggen aan het feit dat het gemakkelijk, snel en in sommige gevallen ook nog eens goedkoper is om online je aankopen te doen.

Vier op de tien Nederlanders geven aan dat zij de laatste tijd meer producten online kopen dan voorheen. Tegelijkertijd kopen drie op de tien Nederlanders nu minder vaak in een fysieke winkel. Men gebruikt steeds vaker mobiele devices voor activiteiten rondom het doen van online aankopen, dit is voornamelijk de tablet voor het oriënteren, het kopen en het verkopen.

De smartphone wordt iets meer gebruikt voor het doen van bankzaken. Bij het doen van online aankopen zijn reviews belangrijk, vier op de tien Nederlanders kopen een product niet als hier negatieve reviews over geschreven zijn. Opvallend is dat reviews voor jongeren vaker (zeer) belangrijk zijn (44 procent). Naarmate men ouder wordt hecht men hier minder waarde aan (65-plussers: 33 procent).

Ruigrok | NetPanel voert inmiddels voor het zevende jaar het ‘What’s happening online?’-onderzoek uit, waarin we kijken naar de belangrijkste trends op het gebied van online communicatie. Dit jaar zijn 1.106 Nederlanders van achttien jaar en ouder (representatief naar leeftijd, geslacht en opleiding) ondervraagd over hun online gedrag. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken