Tv-kijken helpt om stress te vergeten
- Media
- 25 sep 2013 @ 09:11
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekTelevisie
- 25 sep 2013 @ 09:11
- Redactie Media
Liefst 89 procent van de Europeanen kijkt televisie om aan stress te ontsnappen. Dat blijkt uit onderzoek van Sharp naar Europese kijkgewoontes.
Terwijl de nieuwe herfstprogrammering op gang komt, toont dit onderzoek aan dat comedies als Friends en The Big Bang Theory ons het beste helpen geldzorgen (de nummer 1 zorg voor 44% van de Europeanen) te vergeten. Ook wordt duidelijk dat Engeland het realityshow-land van Europa is, Spanjaarden niet van soapseries houden en Duitsers het liefst ontspannen met documentaires.
De meeste Europeanen zetten een comedy aan wanneer zij willen ontsnappen aan de stress en spanning van het dagelijks leven (56 procent van de mannen versus 59 procent van de vrouwen). Voor mannen is sport nummer twee op tv om mee te ontspannen – met name voetbal, rugby en tennis zijn populair – terwijl meer dan de helft van de vrouwen (55%) de stress uit haar systeem krijgt met misdaadseries als The Killing en Breaking Bad.
Engeland is koploper reality-tv in Europa; 37 procent van de Britten ontspant door naar realityshows als Geordie Shore te kijken, dat ook in Nederland een populaire show is geworden. Reality-tv is bijna twee keer zo populair in Engeland als in Duitsland (17%) en Spanje (19%) en aanzienlijk populairder dan in Frankrijk (25%). In Nederland worden realityshows als Samantha En Michael Willen Rust In De Tent (met Barbie van eerdere kijkcijfer-hit Oh Oh Cherso in de hoofdrol) en Het Wilde Oosten volgens cijfers van Stichting KijkOnderzoek goed bekeken.
Over soapseries verschillen de diverse nationaliteiten ook van mening: slechts 7 procent van de Spanjaarden zoekt zijn toevlucht in soapseries, vergeleken met een kwart of meer mensen in Frankrijk (29%), Duitsland (24%) en Engeland (26%).
De after-holiday-dip na de zomer is niet de enige reden dat we de afstandsbediening grijpen. Uit de enquête blijkt dat in heel Europa mensen zich het meeste zorgen maken over geld. Werk is een goede tweede voor Engeland, Frankrijk en Spanje, maar zakt door de bezorgdheid over gezondheid (36%) naar een derde plaats in Duitsland (29%).
Zoals hun nationale reputatie als land van de minnaars wellicht al kan voorspellen, wil een op de vijf Fransen (21%) vooral zijn relatiebeslommeringen ontvluchten, in vergelijking tot slechts 13 procent van de Spanjaarden.
Gevraagd naar hun favoriete tv-sport scoort bij de Fransen de Olympische Spelen nog steeds het hoogst (43%). Recente dominantie in het Europese voetbal door Spanje en Duitsland komt tot uiting in het feit dat meer dan de helft van de Duitsers (58%) en een indrukwekkend deel (67%) van de Spanjaarden ontspant via voetbal op televisie.
In Engeland (51%), Frankrijk (58%) en Spanje (67%) is comedy het populairste filmgenre om de werkelijkheid mee te ontvluchten, terwijl de serieuze Duitsers zich willen laten meeslepen door een goede documentaire (42%).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing