Bezuiniging op Publieke Omroep gehalveerd

Bezuiniging op Publieke Omroep gehalveerd
  • Media
  • 14 okt 2013 @ 09:44
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePolitiek

De Nederlandse Publieke Omroep wordt ontzien in het Haagse akkoord dat dit weekend is gesloten. De aangekondigde bezuiniging op de NPO is gehalveerd.

Het kabinet wilde na 2016 nog eens honderd miljoen euro extra bij de publieke omroep bezuinigen. Dat zorgde voor veel onrust. Met actiespots op tv en radio brachten publieke omroepen de tv-kijkers over de mogelijke gevolgen van deze extra bezuiniging op de hoogte. Dat leidde er uiteindelijk toe dat meer dan 260.000 tv-kijkers de digitale handtekening onder een online petitie zetten.

Het Haagse akkoord over de nieuwe bezuinigingspakket zorgt er echter voor dat de bezuiniging bij de publieke omroep na 2016 tot vijftig miljoen euro per jaar wordt gehalveerd. Tot 2016 moet de publieke omroep al rond de 130 miljoen euro bezuinigen. 

Enkele reacties uit het omroepveld:

Henk Hagoort (NPO): 'We zijn dankbaar dat door dit akkoord de helft van de extra bezuiniging is geschrapt. Samen met de kansen die er liggen voor het verhogen van de eigen inkomsten zorgt dat ervoor dat we een Publieke Omroep kunnen behouden voor iedereen in Nederland.'

Jan Slagter (Omroep MAX): '50 miljoen minder bezuinigen op de Publieke Omroep betekent heel veel voor onze programmering 2016-'17 De rest moet van de kabelaars komen.'

Thomas Bruning (NVJ): 'Actie voeren loont!'

Cornald Maas (presentator TROS): 'Kan de discussie over de NPO vanaf nu in godsnaam op iets anders worden toegespitst dan Boer Zoekt Vrouw? Wat een armoe.'

Bert Habets (RTL) zei al eerder: 'Met de bezuinigingen incluis heeft NPO nog steeds tot bijna drie kwart meer budget dan RTL, dat daarmee vier zenders programmeert. Mocht het toch niet gaan lukken dan nodig ik de NPO bij deze uit om een groot deel van die programma’s bij ons onder dak te brengen. Daar komen we wel uit. Het publiek hoeft echt niets te missen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken