Commerical Review. Robert Pluis: Chio, Booking.com, FNV Horeca

Commerical Review. Robert Pluis: Chio, Booking.com, FNV Horeca
  • Media
  • 30 okt 2013 @ 18:08
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

Reclame voor chips en aanverwante producten zoals popcorn. Hoe kun je dit het beste omschrijven? Een soort van haat-liefde verhouding? Waarom vraagt u zich af? Welnu, volgens mij omdat het of heel goed is of ehh… iets minder. Naar mijn smaak. Je maakt de smaak of je maakt ‘m niet zeg maar. It pops or not.

 

Chio – American Popcorn

De commercial straalt vlees noch vis uit, weinig gepeperd, geen idee of het zoet of zout is. Ik had verwacht dat de kernwaarden van Chio – innovatief en avontuurlijk –  een mooi vervolg hadden gekregen na de zeer geslaagde samenwerking met Expeditie Robinson. In plaats daarvan zie ik een kleurloos stel in een suffe woonkamer op een Klippan bankje met samengeknepen billen naar een – afgaand op het slaapverwekkende muziekje – naar een vast door haar uitgekozen film kijken. Hoe saai kan het zijn.

Ik heb een keer of zes de commercial opnieuw moeten bekijken en vooral beluisteren om te horen wat nu zo lekker is aan de Amerikaanse popcorn van Chio. En dat hoor ik pas na de abrupte overgang door de toeter en het geschreeuw van meneer de voice-over. Alhoewel ik hoor Sweet Salt (oh Sweet én Salt) en – chips, moet ik weer opnieuw bekijken – Cheese en Onion. Alhoewel, eigenlijk hoor ik niks.

Mijn smaakpapillen worden niet wakker geschud. Cheese & Onion is al zo oud als de weg naar Rome voor gewone chippies, waarom is popcorn met deze smaak dan nu zo lekker? Van sweet en salt kan ik me wel iets voorstellen, maar popcorn met kaas en ui?

En lees ik nu bij de tiende maal afspelen dat er vanille in Sweet zit? Oh, dus toch eigenlijk wel iets nieuws te vertellen. Had ik namelijk best willen weten. Weer eens wat anders dan zoet of zout.

Booking.com – Haunted Hotels – The Queen Anne Hotel

Deze had ik graag op TV gezien in plaats van enkel via de virale weg. In een vorige review heb ik het woord klassieker al eens laten vallen, deze vind ik ook wel in het rijtje passen. Een volle minuut lang met gezonde spanning kijken, geen seconde vervelend om te zien. Ik ben absoluut geen fan van Halloween in Nederland. Dit fijne ultra commerciële feestje mag wat mij betreft aan de andere kant van de grote plas blijven, wij hebben het Zwarte Piet uhh Sinterklaasfeest al. 

De hoofdrolspeelster is een mooie verwijzing naar de zo ongeveer ook al klassieke horrorfilms als Scream en I know what you did last Summer. De actrices Neve Campbell respectievelijk Jennifer Love Hewitt zijn ook beiden voorzien van een zeer slank lijf evenals van een donkere haircut. Voor de juiste  gezichtsuitdrukkingen zijn beide films, denk ik, wel een aantal keer nauwgezet bekeken.

De spanning bouwt goed op. Ondanks dat de eerste seconde al verklapt dat het om Booking.com gaat, doet dit geen moment afbreuk aan het verder willen kijken. Ik weet dat ik verleid moet worden tot het doen van een aankoop maar I really don’t care. Ik moet dit filmpje afkijken. In het oerwoud van boeking -en reissites zijn veel partijen schreeuwlelijkerds, maar Booking.com niet. Althans niet deze keer. Yeah!

FNV Horeca  - Braboneger

Hadden we het al over Zwarte Piet gehad? Of krijg ik door met deze zin te beginnen de demonstranten vanaf het Malieveld al over me heen? Of misschien juist wel de salon-socialistische journalisten van Neerlands gerespecteerde kwaliteitskranten? Ik ga me er maar niet verder aan wagen. 

Ik vind het wel een grappige campagne. En hoezo discriminatie, waar een rondje Google al snel op uitkomt? De donkere-jongen-met-Brabants-accent in de verschillende films van FNV Horeca, die de voornamelijk jongere horecamedewerkers op de (contractuele) gevaren, rechten en plichten moet wijzen, doet dit met een knipoog. Maar de boodschappen komen wel in één keer over. Met minder uhhs dan de dames in de puur informatieve films die FNV ook voor hetzelfde doel heeft laten opnemen. Ik vind het concept wel geslaagd. Duidelijk vanuit een acterende setting, maar met een volledig verhaal. Wat verteld moet worden, wordt ook verteld. De vorm leidt niet af van de inhoud.

Waar zitten de discriminerende elementen? Ik zie ze echt niet. Dan had de donkere-jongen-met-Brabants-accent toch niet meegewerkt, als zijn donker gekleurde medemens als één of ander karikatuur zou zijn neergezet? Het is meer een kwestie van wat goede smaak kan zijn, maar goede smaak is subjectief. Hoeveel films van Eddy Murphy zouden dan wel niet discriminerend zijn, of dichter bij huis, Jandino Asporaat met zijn FC Kip sketches? Hou toch op! Belangrijke informatie verpakt in een luchtige setting. En van een beetje geinen, daar houden Brabo’s wel van.

Robert Pluis is Group RTV-Director bij Vizeum

www.twitter.com/RobertPluis1

www.vizeum.nl

 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken