Consument wil geen Facebook-vriend zijn van bedrijven

Consument wil geen Facebook-vriend zijn van bedrijven
  • Media
  • 17 okt 2013 @ 16:55
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineSocial media

Ruim 60 procent van de consumenten zit er niet op te wachten om Facebook-vriend van een bedrijf te worden. Als klanten dat toch overwegen is dit om er zelf beter van te worden in de vorm van kortingen, persoonlijk relevante tips of suggesties. Dit blijkt uit onderzoek van VODW Digital.

Opmerkelijk is dat een ruime meerderheid van Chief Marketing Officers (cmo’s) van grote bedrijven Facebook juist ziet als een speerpunt in hun digitale marketingbeleid. Zij zien Facebook als middel om klanten mee te laten denken over producten en diensten en als sales- en servicekanaal.

Marketeers hebben onvoldoende online focus

Managing partner Patrick Ruijs van VODW stelt dat de noodzakelijke focus op digital in veel gevallen nog veel te beperkt is. “Overall beoordelen consumenten in dit onderzoek de online dienstverlening van bedrijven met een 7-. Dat is nogal laag. Zeker als je je realiseert dat uitblinkers als Bol.com, AH.nl en Booking.com het gemiddelde nog flink omhoog brengen. Bedrijven erkennen weliswaar de urgentie om in digital te investeren, maar zijn nog te versnipperd bezig. Losse Facebook-initiatieven zijn daar een voorbeeld van. Terwijl consumenten daar dus juist weinig van verwachten. Klanten willen online, en dan met name mobiel, vooral inzicht hebben in hun persoonlijke situatie, zoals bijvoorbeeld in hun energiekosten of belgedrag. Op dit gebied verwachten zij maatwerk-service zoals in de vorm van alerts bij afwijkingen. Dit vereist meer focus op digitale klantbediening”, aldus Ruijs.

Banken en retailbranche best gewaardeerd

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met MarketResponse, blijkt verder dat consumenten de online dienstverlening van banken als het best beoordelen. Ook de retailbranche en in iets mindere mate de reissector scoren goed. Klanten zijn veel minder tevreden over de verzekeringsbranche en de energiesector. Bijna een kwart van de ondervraagden beoordeelt de online dienstverlening van bedrijven in deze sectoren als onvoldoende. Volgens Ruijs moet de vergelijking tussen branches wel in het juiste perspectief worden geplaatst: “Dat banken zo goed scoren komt vooral door de slag die zij hebben gemaakt met mobiel bankieren. Consumenten geven aan dat zij mobiel vooral inzicht willen kunnen hebben in hun persoonlijke situatie. Daar is voor verzekeraars, maar ook voor energiebedrijven een wereld te winnen. Belangrijk daarbij is dat bedrijven zich realiseren dat de verwachtingen van consumenten niet worden bepaald door wat branchegenoten doen, maar juist door perfecte aanbieders in andere sectoren. Als er morgen iemand komt die de online beleving van Bol.com kan waarmaken in de verzekerings- of telecombranche is het spel op de wagen. Nederlandse corporates zijn wat dit betreft kwetsbaar.”

Marketeers hebben te weinig kennis van digital

Overigens blijkt uit het onderzoek dat marketingdirecteuren dit probleem onderkennen. Meer dan 90% van de ondervraagde cmo’s stelt dat de kennis op het gebied van digital binnen de eigen organisatie onvoldoende is. Ruim de helft van hen vindt bovendien dat marketeers nog te traditioneel denken en dat er op dit gebied grote stappen gezet moeten worden.

VODW speelt op deze behoeft in met de oprichting van een nieuwe gespecialiseerde unit: VODW Digital. “Wij zien dat de CMO behoefte heeft aan een partner om digitale transformatie vorm te geven, een partner die echt klant-denken combineert met business sense. VODW is al jaren actief op het vlak van digitale strategie. We gaan nu verder in de ondersteuning bij de volledige realisatie; van bouw tot en met organisatieverandering.”

Over het onderzoek

Dit onderzoek van VODW Digital is, in samenwerking met MarketResponse, van  27 september tot en met 1 oktober online uitgevoerd, onder een representatieve steekproef van 627 Nederlanders van 18 jaar en ouder, en onder 27 cmo’s van grote ondernemingen in Nederland verdeeld over de sectoren Banken, Verzekeraars, Retail, Reizen, Energie en Telecom.

www.vodwdigital.nl/results

www.vodwdigital.nl 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken