GTST-app zomerhit voor RTL

GTST-app zomerhit voor RTL
  • Media
  • 17 okt 2013 @ 08:48
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnline

‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ (GTST) beleefde dit jaar de beste zomer in haar historie, meldt RTL. Werd de populaire soap in 2011 nog onderbroken door een zomerstop, vorig jaar startte RTL met de transmediale app 'GTST: Wie is Tim?' om de zomer te overbruggen. Dat succes leidde ertoe dat deze zomer fans viermaal per week hun dosis ‘GTST’ ontvingen via de transmediale app ‘GTST: Springlevend’.

Speurneuzen werden flink aan het werk gezet om het antwoord te vinden op die ene brandende vraag na de zomercliffhanger: voor wie is de parachutesprong fataal geworden? Aan de hand van spelletjes, audio- en videofragmenten en codewoorden via televisie, radio, kranten, social media, websites en diverse locaties in Nederland, achterhaalden fans welke personages springlevend waren. De smartphone app werd meer dan een half miljoen keer gedownload, waarbij 240.300 fans wekelijks actief het mysterie ontrafelden. Dit is bijna twee keer zoveel als ‘GTST: Wie is Tim’ dat 280.000 downloads haalde. De zomercliffhanger werd door 1,8 miljoen fans bekeken en mede dankzij de app keken 2,25 miljoen naar de start van het nieuwe seizoen, een toename van 25%.

RTL trapte in september af met een gezamenlijk zenderaandeel van 34,8 procent (doelgroep 20-49 jaar) over de vier televisiezenders. In het derde kwartaal piekten ook verschillende digitale verlengstukken van de RTL-programma’s. De nieuwe ‘Ik hou van Holland’ app werd in één maand tijd maar liefst 450.000 keer gedownload. ‘Expeditie Robinson’ activeerde vooraf de kijker door de web-only ‘De Vrienden Expeditie’ met respectievelijk 167.000 videoviews. ‘The voice of Holland Thuiscoach’ behaalde in de eerste anderhalve maand van het nieuwe seizoen 300.000 downloads.

Enkele cijfers over de digitale formats van RTL op een rij:

  • Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het bezoek aan het online domein van RTL in het derde kwartaal gestegen met 17%. 45% van de bezoeken zijn mobiel en 55% via de websites (Q3 2012: 25% mobiel en 75% via de websites).
  • De volgende programma’s werden online het beste bezocht: ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ met 3,4 miljoen bezoeken, ‘The voice of Holland’ met 2,6 miljoen bezoeken, ‘Ik Hou van Holland’ met 1,3 miljoen bezoeken en ‘Expeditie Robinson’ met 1,2 miljoen bezoeken.
  • RTL XL startte het nieuwe seizoen in een compleet vernieuwd jasje. In totaal leverde dit 223.000 extra downloads op en 3,1 miljoen updates. Bijna de helft van alle videoviews van RTL XL wordt gerealiseerd via de RTL XL apps.
  • ‘Expeditie Robinson’ biedt een unieke 360° video-ervaring met de exclusieve Facebook app. Op de eerste dag werd het onbewoonde eiland al 4.000 keer bezocht.
  • 28 september bestond ‘Eigen Huis & Tuin’ 20 jaar. Om dit te vieren heeft het programma een nieuwe mobiele website gelanceerd die in de eerste drie weken 103.000 keer werd bezocht met 276.000 pageviews. 
  • Sinds de lancering begin augustus trekken de weervideo’s van Buienradar gemiddeld 500.000 videoviews per maand. Meerdere malen per dag wordt de weersverwachting geüpdate in een weervideo gepresenteerd door de presentatoren van het RTL Weer.
  • Zomerradar, de nieuwe dienst van Buienradar die 21 juni werd gelanceerd, sloot de zomer af met 3 miljoen bezoeken en bijna 6 miljoen pageviews in 3 maanden.

Arno Otto, RTL's managing director Digital Media: 'Het derde kwartaal heeft bewezen dat digital meer is dan tekst en plaatjes op een computerscherm. Het gaat om entertainen en informeren via alle schermen, met weldoordachte formats die een relevante aanvulling zijn op het programma. ‘GTST: Springlevend’ is het perfecte voorbeeld, waarbij meerdere momenten per week fans zijn geactiveerd rondom het mysterie van de cliffhanger. Het ultieme compliment was dat fans eigen verhalen rondom het mysterie bedachten en via social media verspreidden om zo nog meer Nederlanders met het GTST-virus aan te steken.'

Eén van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvol digital format is gebruiksvriendelijkheid, aldus Otto. 'Daar zijn waar de kijker zich bevindt en ze vervolgens zonder moeite toegang geven tot de content waar zij behoefte aan hebben. Afgelopen kwartaal hebben we dit nog verder verbeterd door een nieuw design van RTL XL en binnenkort volgen ook alle andere websites van RTL.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken