Kijkcijfers? Televizier bespreekt 'Praatcijfers'

Kijkcijfers? Televizier bespreekt 'Praatcijfers'
  • Media
  • 10 okt 2013 @ 08:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieKijkcijfers

Over welke tv-programma’s wordt op dit moment het meeste getwitterd? En wat zegt Nederland dan? Kijkcijfers zijn inmiddels een bekend fenomeen, maar Televizier probeert daar iets aan toe te voegen: 'Praatcijfers'. Een eerste analyse leert dat er in september een half miljoen 'tv-tweets' is verstuurd, waarvan ruim een kwart over sport ging.

Twitter is een onmisbare graadmeter voor wat populair is op televisie. Over weinig wordt namelijk meer getwitterd dan over wat er op de buis is. De mens is immers een gewoontedier. Televizier laat nu op haar website zien welke tv-programma’s op Twitter het meest worden besproken. De top-10 is actueel en wordt constant ververst, zodat de ontwikkelingen op de voet te volgen zijn.

'Het is voor het eerst dat de Nederlandse tv-kijker live kan volgen welke programma’s de tongen losmaken', aldus Jeroen de Goeij, chef redactie van Televizier. 'Onze top-10 laat in een oogopslag zien welke programma’s op dat moment spraakmakend zijn. Je weet meteen wat de volgende ochtend het gesprek van de dag wordt. De tv-kijker hoeft nu niets leuks meer te missen.'

Televizier bestudeert de Praatcijfers van 18.30 tot 1.00 uur, de belangrijkste tv-uren van de dag. Daarbij worden alle tweets verzameld die gaan over programma’s van de tien belangrijkste zenders van Nederland. Het vergaren ervan begint vijf minuten voor de start van een programma en eindigt 10 minuten na afloop. Tweets worden verzameld op basis van zoekwoorden, zoals de programmanaam, de relevante hashtag(s) en de namen van presentatoren en/of gasten. Alle gegevens worden gepresenteerd in een handige top-10, die altijd actueel is en live wordt ververst.

Daarmee houdt het werk van Televizier niet op. De redactie maakt elke ochtend een analyse van het televisieaanbod van de avond ervoor, waarbij zowel de traditionele kijkcijfers als Televizier Praatcijfers worden besproken. Daarbij worden ook de opmerkelijkste tweets uitgelicht, zodat meteen duidelijk wordt waarom een programma veelbesproken was.

Een glansrol in de Praatcijfer top-10 was er voor de sportuitzendingen. Samen waren die waren goed voor 157.000 tweets, een kleine 30% van het totale aantal tv-tweets in september (561.058 tweets). De absolute nummer 1 was de voetbalwedstrijd Barcelona-Ajax, met een totaal van 56.021 tweets en een uitschieter van 1.033 tweets per minuut. Op de plekken twee en drie stonden achtereenvolgens de wedstrijd Andorra-Nederland (36.433 tweets) en Estland-Nederland (25.081 tweets).

Opvallend is dat een klein aantal programma’s voor het gros van de tweets zorgt. De vijf meest besproken programma’s van september waren GTST, The Voice of Holland, Expeditie Robinson, So You Think You Can Dance en Boer Zoekt Vrouw. Opgeteld leverden ook deze programma’s ruim 157.000 tweets op.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken