Kijkcijfers? Televizier bespreekt 'Praatcijfers'
- Media
- 10 okt 2013 @ 08:50
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieKijkcijfers
- 10 okt 2013 @ 08:50
- Redactie Media
Over welke tv-programma’s wordt op dit moment het meeste getwitterd? En wat zegt Nederland dan? Kijkcijfers zijn inmiddels een bekend fenomeen, maar Televizier probeert daar iets aan toe te voegen: 'Praatcijfers'. Een eerste analyse leert dat er in september een half miljoen 'tv-tweets' is verstuurd, waarvan ruim een kwart over sport ging.
Twitter is een onmisbare graadmeter voor wat populair is op televisie. Over weinig wordt namelijk meer getwitterd dan over wat er op de buis is. De mens is immers een gewoontedier. Televizier laat nu op haar website zien welke tv-programma’s op Twitter het meest worden besproken. De top-10 is actueel en wordt constant ververst, zodat de ontwikkelingen op de voet te volgen zijn.
'Het is voor het eerst dat de Nederlandse tv-kijker live kan volgen welke programma’s de tongen losmaken', aldus Jeroen de Goeij, chef redactie van Televizier. 'Onze top-10 laat in een oogopslag zien welke programma’s op dat moment spraakmakend zijn. Je weet meteen wat de volgende ochtend het gesprek van de dag wordt. De tv-kijker hoeft nu niets leuks meer te missen.'
Televizier bestudeert de Praatcijfers van 18.30 tot 1.00 uur, de belangrijkste tv-uren van de dag. Daarbij worden alle tweets verzameld die gaan over programma’s van de tien belangrijkste zenders van Nederland. Het vergaren ervan begint vijf minuten voor de start van een programma en eindigt 10 minuten na afloop. Tweets worden verzameld op basis van zoekwoorden, zoals de programmanaam, de relevante hashtag(s) en de namen van presentatoren en/of gasten. Alle gegevens worden gepresenteerd in een handige top-10, die altijd actueel is en live wordt ververst.
Daarmee houdt het werk van Televizier niet op. De redactie maakt elke ochtend een analyse van het televisieaanbod van de avond ervoor, waarbij zowel de traditionele kijkcijfers als Televizier Praatcijfers worden besproken. Daarbij worden ook de opmerkelijkste tweets uitgelicht, zodat meteen duidelijk wordt waarom een programma veelbesproken was.
Een glansrol in de Praatcijfer top-10 was er voor de sportuitzendingen. Samen waren die waren goed voor 157.000 tweets, een kleine 30% van het totale aantal tv-tweets in september (561.058 tweets). De absolute nummer 1 was de voetbalwedstrijd Barcelona-Ajax, met een totaal van 56.021 tweets en een uitschieter van 1.033 tweets per minuut. Op de plekken twee en drie stonden achtereenvolgens de wedstrijd Andorra-Nederland (36.433 tweets) en Estland-Nederland (25.081 tweets).
Opvallend is dat een klein aantal programma’s voor het gros van de tweets zorgt. De vijf meest besproken programma’s van september waren GTST, The Voice of Holland, Expeditie Robinson, So You Think You Can Dance en Boer Zoekt Vrouw. Opgeteld leverden ook deze programma’s ruim 157.000 tweets op.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Praatcijfers
- tv-tweets
- second screen
- AVRO
- #tvoh
- tv- programma's
- kijkcijfers
- meest besproken
- top-10
- televizier
- tweets
- DWDD
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing