Kijkcijfers: Verliefd op Ibiza (SBS6) weggespeeld door Holland's Got Talent (RTL4), toch zet SBS6 goede stap
- Media
- 27 okt 2013 @ 14:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieKijkcijfers
- 27 okt 2013 @ 14:16
- Redactie Media
Gisteravond sloeg het uur van de waarheid voor SBS6. De zender die al zo lang in de hoek zit waar de klappen vallen, presenteerde een nieuwe zaterdagavond programmering. Daarin moet Verliefd op Ibiza het nieuwe vlaggenschip worden. Er werd brutaal om 20:00 uur geprogrameerd, recht tegenover Holland's Got Talent (RTL4) en het Acht Uur Journaal (NOS, Nederland 1). Het pakte niet goed uit.
De vraag die menigeen binnen de televisiewereld bezighoudt is deze: Wanneer is het eens afgelopen met de belegen succesformules van RTL4 waarin onbekende mensen een liedje blijken te kunnen zingen, een dansje blijken te kunnen doen of een goocheltruc tot een goed einde weten te brengen?
Het antwoord is natuurlijk: wanneer SBS6 met iets beters komt. Ik zweer je dat ik dacht dat het gisteravond zo ver was. Verliefd op Ibiza zou toch het zoveelste seizoen van Holland's Got Talent - notabene de dag na The Voice of Holland - van de buis moeten kunnen vegen?
Nee dus, het werd niet eens spannend. Verliefd op Ibiza ging er met 617.000 kijkers met een factor 3 grandioos vanaf tegen Holland's Got Talent (1,8 miljoen kijkers).
Was het slecht dan? Nee, natuurlijk niet, in ieder geval niet slechter dan Holland's Got Talent. Het zit hem in de zwakte van de zender. SBS6 is zo lang weggeweest, heeft met Gerard Joling en Patty Brand zo lang afbraaktelevisie gemaakt dat de weg terug naar de kijker eindeloos lang is.
Maar het gaat wel lukken, net zoals het soms nu al lukt, bijvoorbeeld met alweer het tweede succesvolle seizoen van Dokter Tinus. Voor wat dat betreft is het spannend om te zien wat er de komende weken met Verliefd op Ibiza gaat gebeuren. Komt er voldoende buzz omheen, wat gaat de rol van social media worden?
En het verhaal is hiermee overigens nog helemaal niet af, want er was meer. Eerst even kijken wat er eerst was. Vorige week zaterdag behaalde SBS6 de posities17 - Lachen om home video's, 637.000 kijkers - 20, 22 en 23. Bij elkaar opgeteld 2,2 miljoen kijkers. Gisteravond was het 10, 13, 16, 19, 21 en 25. Dat zijn zes programma's in de top-25 versus vier en bij elkaar opgeteld 4,1 miljoen kijkers. Als je het zo bekijkt, heeft SBS6 gisteravond wel degelijk een stap gezet.
En zo moet je het natuurlijk ook bekijken want Verliefd op Ibiza was gisteravond niet het enige nieuwe SBS6 programma en ook niet het best scorende programma. Want dat was met 897.000 kijkers de eerste aflevering van een nieuw seizoen Komt een man bij de dokter. Dat is misschien niet heel erg veel maar bijvoorbeeld wel meer dan de zeer bejubelde Nederlandse dramaserie Overspel (Vara, Nederland 1), dat 882.000 kijkers trok.
Nieuw is Welkom bij de Kamara's, deze toch eigenlijk wel heel erg grappige serie - kijk even naar de trailer hieronder - trok 817.000 kijkers. Al met al heeft SBS6 een kwalitatief goede zaterdagavond staan waarbij programma's elkaar vooruit helpen. Enigzins onder de radar; Muziekherinneringen scoorde vorige week zaterdag 252.000 kijkers, gisteren waren dat er 420.000.
Het is even wachten of de potentie er de komende weken uit gaat komen maar van mij mag het.
En dan toch nog even kijken bij RTL4, de zender die zo ongeveer elk programma dat het uitzendt in goud ziet veranderen en de afgelopen weken werkelijk heersde over de donderdag, vrijdag en zaterdag avond. Afgelopen vrijdag was de beste RTL4 vrijdag van het seizoen. The Voice of Holland scoorde 2,8 miljoen kijkers - de vier best bekeken programma's kwamen tot 7,2 miljoen kijkers.
RTL Late Night haalde met 1,3 miljoen kijkers de beste score tot nu toe, Pauw en Witteman (Vara, Nederland 1) scoorde voor het eerste sinds weken hoger dan De Wereld Draait Door DWDD (Vara, Nederland 3).
Op zaterdag was het - mede onder druk van SBS6 - echter aanmerlijk minder goed dan vorige week. Vorige week stond Ik hou van Holland op nummer 1 met 2,1 miljoen kijkers, dat was nu Holland's Got Talent met 1,8 miljoen kijkers. Op nummer 2 stond vorige week Wie ben ik? (1,5 miljoen kijkers), gisteren was dat Volgende Week (1 miljoen kijkers). Al met al zakte het aantal kijkers naar de 4 best bekeken RTL4 programma's van 5,7 miljoen kijkers vorige week naar 4,3 miljoen gisteren.
|
|||||||
Uitzenddag (KDU) | TOT 6+ | ||||||
pos | tijd | titel | zender | kdh | madl | abs | |
1 | 1959 |
JOURNAAL 20 UUR
|
Ned1 | 12,5 | 29,7 | 1.921.000 | |
2 | 1959 |
HOLLANDS GOT TALENT
|
RTL4 | 11,8 | 27,1 | 1.821.000 | |
3 | 2235 |
STUDIO SPORT EREDIVISIE
|
Ned1 | 11,5 | 30,4 | 1.774.000 | |
4 | 2029 |
JA HOOR DAAR IS IE WEER
|
Ned1 | 10,2 | 23,3 | 1.578.000 | |
5 | 1907 |
KASSA
|
Ned1 | 8,0 | 24,4 | 1.230.000 | |
6 | 1800 |
JOURNAAL 18 UUR
|
Ned1 | 7,7 | 32,4 | 1.186.000 | |
7 | 1715 |
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 500M DAMES
|
Ned1 | 6,4 | 35,2 | 986.000 | |
8 | 2201 |
VOLGENDE WEEK
|
RTL4 | 6,2 | 14,9 | 958.000 | |
9 | 1818 |
EENVANDAAG
|
Ned1 | 6,2 | 24,2 | 949.000 | |
10 | 2159 |
KOMT EEN MAN BIJ DE DOKTER
|
SBS 6 | 5,8 | 13,6 | 897.000 | |
11 | 2131 |
OVERSPEL
|
Ned1 | 5,7 | 13,3 | 882.000 | |
12 | 1930 |
HALF ACHT NIEUWS
|
RTL4 | 5,6 | 16,2 | 860.000 | |
13 | 2059 |
WELKOM BIJ DE KAMARAS
|
SBS 6 | 5,3 | 12,0 | 817.000 | |
14 | 1618 |
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 1500M HEREN
|
Ned1 | 5,2 | 40,6 | 799.000 | |
15 | 2334 |
STUDIO SPORT
|
Ned1 | 5,1 | 19,8 | 787.000 | |
16 | 2230 |
HART VAN NEDERLAND
|
SBS 6 | 4,7 | 11,6 | 726.000 | |
17 | 2200 |
NIEUWSUUR
|
Ned2 | 4,7 | 11,2 | 725.000 | |
18 | 1807 |
EIGEN HUIS EN TUIN
|
RTL4 | 4,6 | 17,8 | 706.000 | |
19 | 1958 |
VERLIEFD OP IBIZA
|
SBS 6 | 4,0 | 9,4 | 617.000 | |
20 | 1935 |
BLAUW BLOED
|
Ned2 | 3,9 | 10,5 | 608.000 | |
21 | 1901 |
LACHEN OM HOME VIDEOS
|
SBS 6 | 3,8 | 11,6 | 586.000 | |
22 | 2019 |
PROOI
|
Ned2 | 3,7 | 8,5 | 570.000 | |
23 | 2253 |
WIE BEN IK
|
RTL4 | 3,5 | 9,8 | 542.000 | |
24 | 1859 |
COMEDY KIDS
|
RTL4 | 3,2 | 10,7 | 494.000 | |
25 | 1712 |
ROBS GROTE TUINVERBOUWING
|
SBS 6 | 3,1 | 16,1 | 477.000 |
|
|||||||
Uitzenddag (KDU) | TOT 6+ | ||||||
pos | tijd | titel | zender | kdh | madl | abs | |
1 | 2036 |
VOICE OF HOLLAND THE BATTLE
|
RTL4 | 18,1 | 39,7 | 2.796.000 | |
2 | 2006 |
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
|
RTL4 | 12,5 | 30,6 | 1.920.000 | |
3 | 2000 |
JOURNAAL 20 UUR
|
Ned1 | 10,6 | 26,5 | 1.641.000 | |
4 | 2229 |
RTL LATE NIGHT
|
RTL4 | 8,4 | 23,2 | 1.302.000 | |
5 | 1800 |
JOURNAAL 18 UUR
|
Ned1 | 8,4 | 34,8 | 1.290.000 | |
6 | 1814 |
EENVANDAAG
|
Ned1 | 7,9 | 31,2 | 1.222.000 | |
7 | 2129 |
VERMIST
|
Ned1 | 7,9 | 17,0 | 1.218.000 | |
8 | 2227 |
KANNIEWAARZIJN
|
Ned1 | 7,8 | 18,7 | 1.208.000 | |
9 | 1930 |
HALF ACHT NIEUWS
|
RTL4 | 7,8 | 22,0 | 1.202.000 | |
10 | 2032 |
WITSE
|
Ned1 | 7,5 | 17,0 | 1.162.000 | |
11 | 1843 |
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 500M HEREN
|
Ned1 | 6,9 | 24,1 | 1.058.000 | |
12 | 2303 |
PAUW EN WITTEMAN
|
Ned1 | 6,8 | 23,1 | 1.047.000 | |
13 | 1833 |
RTL BOULEVARD
|
RTL4 | 6,8 | 23,1 | 1.045.000 | |
14 | 1904 |
SCHAATSEN NK AFSTANDEN 1500M DAMES
|
Ned1 | 6,8 | 20,6 | 1.044.000 | |
15 | 1929 |
WERELD DRAAIT DOOR
|
Ned3 | 6,7 | 17,9 | 1.031.000 | |
16 | 2239 |
HART VAN NEDERLAND
|
SBS 6 | 5,6 | 13,7 | 862.000 | |
17 | 1816 |
EDITIE NL
|
RTL4 | 5,3 | 20,5 | 813.000 | |
18 | 2259 |
SHOW LAAT
|
SBS 6 | 4,4 | 13,4 | 681.000 | |
19 | 2402 |
JOURNAAL LAAT
|
Ned1 | 4,3 | 22,5 | 665.000 | |
20 | 2257 |
STUDIO SPORT EREDIVISIE
|
Ned2 | 4,1 | 11,4 | 638.000 | |
21 | 2026 |
MET HET MES OP TAFEL
|
Ned2 | 4,1 | 9,7 | 633.000 | |
22 | 1856 |
MAN BIJT HOND
|
Ned2 | 4,1 | 13,3 | 626.000 | |
23 | 1700 |
STUDIO SPORT
|
Ned1 | 3,9 | 23,5 | 603.000 | |
24 | 2159 |
NIEUWSUUR
|
Ned2 | 3,8 | 8,5 | 591.000 | |
25 | 1925 |
RECHT IN DE REGIO
|
Ned2 | 3,3 | 9,3 | 503.000 |
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing