Mediabranche presteert slechter dan verwacht
- Media
- 29 okt 2013 @ 10:04
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieOnlinePrintOnderzoek
- 29 okt 2013 @ 10:04
- Redactie Media
De economische resultaten in telecom, media en technologie vallen tegen, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Met name print heeft het moeilijk, maar ook de tabletmarkt raakt verzadigd.
De TMT-sector blijft ook in 2013 onder de nullijn en laat een lichte krimp zien. Naast de tegenvallende conjunctuur kampen onderdelen van de sector met veranderingen van hun markten. Zo zorgen de mobiliteitstrend en de digitalisering voor verschuivingen in het gebruik van media, veranderingen in de advertentiemarkt en nieuwe verdienmodellen.
ABN Amro verwacht voor 2014 in de gehele TMT-branche een stabilisering van volumes. Bij een lichte prijsstijging kan de omzetgroei voor de sector uitkomen op ongeveer 1%. Toch presteert de branche minder goed dan voorheen, nu de markt voor smartphones en tablets na jaren van ongeremde groei verzadigd raakt. Dit heeft als gevolg dat de slingerbeweging weer terugzwaait van hardware naar software als aanjager van de sector. Uit de interesse van buitenlandse toetreders blijkt bovendien dat de Nederlandse markt interessant is.
Media hebben het moeilijk
De meeste mediabranches hebben het al langere tijd moeilijk. Voor de tijdschriftenmarkt lijkt 2013 zelfs een zeer slecht jaar te worden door sterk dalende oplagen, afnemende losse verkoop en een daling in de advertentie-inkomsten van rond de 15%.
Ook dagbladen kampen met een structureel advertentieverlies, hoewel de daling van oplagen beperkt blijft tot 2%. Bovendien staat het digitale aandeel van de geschreven media volgens ABN Amro nog in de kinderschoenen en kan dit wel een stimulans gebruiken. Mogelijk kunnen nieuwe diensten als Blendle een nieuwe digitaliseringfase betekenen.
Hoewel televisie te maken heeft met lagere reclame-inkomsten staat hier een groter gebruik video-on-demand en betaaltelevisie tegenover. Een vergelijkbare ontwikkeling doet zich voor in de muziekindustrie, waarbij de opbrengsten uit digitale muziek de krimp van cd-verkopen volledig compenseren. In de totale muziekmarkt steeg het aandeel digitaal van 12% in 2011 naar 30%in 2012. ABN Amro verwacht dat dit marktaandeel eind 2013 richting 50% groeit.
Software scoort stabiel
Het softwaresegment van de IT-branche is één van de weinige onderdelen van de TMT-sector dat minder last heeft van de recessie. Sinds 2010 blijft de jaarlijkse omzetgroei redelijk constant rond de 2 tot 2,5 procent. De markt voor apps groeit bovengemiddeld en ook beveiligingssoftware is populair.
De telecomsector blijft onder druk staan en bevindt zich in een overgangsfase. Zo zetten dalende omzetten en hoge investeringen de winstgevendheid onder druk. Om de levensvatbaarheid van bedrijven te vergroten verwacht ABN Amro dat de trend naar internationale schaalvergroting zich voortzet.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing