Providers misbruiken belgegevens voor marketing

Providers misbruiken belgegevens voor marketing
  • Media
  • 14 okt 2013 @ 08:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceMarketing

Een kwart van de telecombedrijven maakt misbruik van de bel- en mailgegevens die ze verplicht een jaar moeten opslaan. Ze erkennen dat ze opgeslagen data ook gebruiken voor onder meer marketing-doeleinden. Ook worden de gegevens lang niet altijd na een jaar vernietigd.

Dit blijkt uit een rapport van het Agentschap Telecom over het naleven van de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens uit april 2012, maar nooit gepubliceerd. Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom heeft dit rapport met behulp van een WOB-procedure in handen gekregen, zo meldt de NOS.

Per dag worden gegevens van tientallen miljoenen mailtjes en gesprekken opgeslagen. Uit het onderzoek van het Agentschap Telecom blijkt dat 24 procent van de aanbieders erkent de gegevens "louter voor andere dan wettelijke doelen te verwerken", hetgeen verboden is.

Als een aanbieder de gegevens wil gebruiken voor een ander doel dan facturering, moet het bedrijf de klant om toestemming vragen. 36 procent doet dat niet, de overige 64 procent wel, grotendeels via de algemene voorwaarden. 

Foto: Dog from Space (Flickr/CC)

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken