Bert Habets: 'RTL, NPO en SBS schrijven televisiegeschiedenis'

Bert Habets: 'RTL, NPO en SBS schrijven televisiegeschiedenis'
  • Media
  • 15 nov 2013 @ 15:46
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

De dynamiek in de televisiewereld is ongekend groot. Hilversum staat te schudden op de grondvesten door de komst van Netflix, Fox en HBO. Vandaag slaat Hilversum collectief terug door de lancering van NLziet. Dit is wat RTL Nederland CEO Bert Habets erover zegt:

'Met Bloed, zweet en tranen... Deze smartlap der smartlappen moest ik vanochtend even voluit in de auto afspelen toen ik met m’n dochter naar de crèche reed. Ze is gek op muziek en probeert met haar bijna twee jaar naar hartenlust mee te zingen. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Vandaag is namelijk de dag dat RTL, NPO en SBS televisiegeschiedenis schrijven. In Beeld en Geluid hebben Henk Hagoort, Hans Edin en ik om tien uur bekendgemaakt dat we met een gezamenlijke abonnementsdienst komen voor NPO Plus, KIJK en RTL XL. Het klinkt zo logisch, maar het ging af en toe gepaard met bloed, zweet en tranen
 
Wat ons bindt

Er is de afgelopen maanden veel gesproken over wat de commerciëlen en de publieke omroep doet verschillen van elkaar. En na twee jaar samenwerken, kan ik vertellen dat we inderdaad heel verschillend zijn, in heel veel opzichten. Toch is er een factor die ons sterker bindt dan alles wat ons scheidt. Onze gezamenlijke raison d’être: de consument. En juist voor die consument stijgen we nu boven onszelf uit en stappen we buiten de begrenzingen van ons eigen domein. Tenslotte kan het de consument vaak niet meer schelen welk programma waar is uitgezonden. Dat zit vooral in onze eigen media-hoofden. Die consument wil gewoon op zijn moment genieten van mooie, ontroerende, leerzame en grappige programma’s. NLziet geeft die vrijheid.

Op naar Den Haag

Twee jaar geleden begon het allemaal met een overleg bij Henk op kantoor. Ik zei: “Zullen we samen een abonnementsdienst ontwikkelen voor de VOD-markt?” Henk zei: “Spannend idee, maar dan moeten we eerst even samen langs Den Haag.” Dat was de start van een periode dat we voor het eerst in de geschiedenis met een eensgezinde boodschap naar Den Haag zijn getogen om met de heren en dames politici in gesprek te gaan over de toekomst. Helemaal in mijn straatje natuurlijk, want ik predik al jaren dat we gezamenlijk moeten optrekken om onze eigen markt te ontwikkelen. Waarom zouden we met zoveel kennis en expertise in één van de meest creatieve en innoverende TV-landen wereldwijd, de innovatie van het Nederlandse medialandschap overlaten aan buitenlandse partijen. Gelukkig dachten ze daar in Den Haag net zo over.

Transformatie

We leven namelijk in een tijd waarin bijna alles maakbaar is, geen behoefte blijft onvervuld. Zeker de behoefte om de zaken in eigen hand te hebben of naar eigen hand te zetten. Dat gegeven brengt grote veranderingen teweeg in onze samenleving. De filosofie van RTL is dat we vol meegaan in die transformatie. Dat ondernemerschap is kenmerkend voor ons bedrijf. Wij kijken naar de wereld als een landschap vol mogelijkheden en willen voorop lopen in het nieuwe TV-kijken dat door alle technologische ontwikkelingen mogelijk wordt gemaakt. Als je dat namelijk niet doet, zetten mensen uiteindelijk hun eigen systemen op, omdat ze het vertrouwen kwijt zijn of de toegevoegde waarde niet meer zien. Het heeft het karakter van vele andere industrieën voorgoed veranderd.

Geen weg terug

Woensdag hebben we uiteindelijk gebroederlijk de handtekeningen gezet op dikke stapels papier onder het toeziend oog van de notaris. Zelfs de aanwezige fotograaf was onder de indruk van de samenstelling van het gezelschap. Een prachtige apotheose na maanden van denkwerk, puzzelen, schrappen en compromissen maken. Ik kan zeggen dat het geloof en de wil sterk was, van alle partijen, anders hadden we allang de handdoek in de ring gegooid. Bij mij thuis werd altijd gezegd: “Zonder wrijving geen glans”. Nou, ik kan u vertellen dat ik vandaag glim van trots.'

Bert Habets is CEO van RTL Nederland

www.nlzien.nl
www.rtlnederland.nl



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken