Minder reclamefolders in de brievenbus

Minder reclamefolders in de brievenbus
  • Media
  • 25 nov 2013 @ 09:11
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Bereik

Nederlanders krijgen minder reclamefolders in de brievenbus. Tot vorig jaar steeg het aantal folders dat wekelijks werd bezorgd tot gemiddeld 37 per huishouden, maar dit jaar is er voor het eerst sinds lange tijd sprake van een volumedaling. De sector spreekt van een trendbreuk.

Dit jaar daalde het aantal folders ineens met 2% en de verwachting van de branche is dat deze daling doorzet, meldt de NOS. Volgens folderdistributeur Netwerk VSP kijken winkelketens en fabrikanten steeds kritischer naar waar en hoe vaak hun brochure moet worden verspreid. Steeds vaker zouden wijken worden overgeslagen. Zo laat een fabrikant van grasmaaiers niet langer folders verspreiden in flats.

Ook stijgt jaarlijks het aantal huishoudens met een nee-sticker op de deur. Volgens VSP-directeur Yme Pasma heeft op dit moment 21% procent van de huishoudens zo'n sticker op de brievenbus en komt daar 'elk jaar een procentje bij'. Ook internet wordt belangrijker voor consumenten om zich te oriënteren. 

Volgens diverse onderzoeken heeft de traditionele reclamefolder na tv-reclame het meeste effect voor winkels. Door een afname van het aantal folders dreigt de sector zijn toppositie te gaan verliezen aan het internet. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken