Tv-kijker twittert vooral over voetbal en Zwarte Piet

Tv-kijker twittert vooral over voetbal en Zwarte Piet
  • Media
  • 12 nov 2013 @ 09:20
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Televisie

Nederlandse tv-kijkers hebben in oktober 1,3 miljoen tv-gerelateerde tweets verstuurd. Over de Champions League-wedstrijd Celtic-Ajax werd het meest getwitterd: 58.022 tweets. Andere populaire uitzendingen waren Expeditie Robinson, de finale van Holland's Next Top Model en de P&W-uitzending over Zwarte Piet.

Dit blijkt uit de SPOT Social TV Ratings, een overzicht van tv-programma’s die de meeste tweets realiseren. Met deze maandelijkse rapportage in samenwerking met Remotely.tv wil SPOT de wederzijds versterkende werking en relatie tussen televisie en social media inzichtelijk maken.

De Europese wedstrijd tussen Celtic en Ajax op 22 oktober was in deze maand het meest getwitterde programma met 58.022 tweets. 27.814 twitteraars stuurden gemiddeld 2,09 toetbal- en Ajax-gerelateerde tweets tijdens deze uitzending. 

Tv-kijkers tonen een verhoogde betrokkenheid bij programma’s waarin het samen televisie kijken wordt gestimuleerd en de actualiteit groot is. Deze kijkbehoeften hebben een positief effect op de Social TV Ratings van oktober. De meeste tweets zijn verstuurd rondom live voetbalwedstrijden. Ook de crossmediale programma´s Holland’s Next Top Model (finale) en Expeditie Robinson voeden de kijk- en Twitter-beleving van de tv-kijker.

Pauw & Witteman activeerden op 7 oktober bijna 3.000 twitteraars om 1,92 tweets te versturen. Kunstenaar Quinsy Gario zette die avond zijn standpunt uiteen over de Zwarte Piet-discussie. 

Nederland 3 en SBS6 hebben met de voetbaluitzendingen van de Champions League en kwalificatiewedstrijden van het Nederlands elftal een goede troef in handen binnen de Social TV Ratings. Uit de ratings komt naar voren dat het aantal tweets onder de mannen sowieso hoger ligt ten opzichte van vrouwen. Onder de vrouwelijke kijkers domineert Holland’s Next Top Model met 10.130 tweets. Bij de mannen voert de eerder genoemde wedstrijd Celtic-Ajax met 36.521 tweets de ranglijst aan. Maar liefst 81% van deze tweets wordt door mannen verstuurd.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken