Tv-kijker twittert vooral over voetbal en Zwarte Piet
- Media
- 12 nov 2013 @ 09:20
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Televisie
- 12 nov 2013 @ 09:20
- Redactie Media
Nederlandse tv-kijkers hebben in oktober 1,3 miljoen tv-gerelateerde tweets verstuurd. Over de Champions League-wedstrijd Celtic-Ajax werd het meest getwitterd: 58.022 tweets. Andere populaire uitzendingen waren Expeditie Robinson, de finale van Holland's Next Top Model en de P&W-uitzending over Zwarte Piet.
Dit blijkt uit de SPOT Social TV Ratings, een overzicht van tv-programma’s die de meeste tweets realiseren. Met deze maandelijkse rapportage in samenwerking met Remotely.tv wil SPOT de wederzijds versterkende werking en relatie tussen televisie en social media inzichtelijk maken.
De Europese wedstrijd tussen Celtic en Ajax op 22 oktober was in deze maand het meest getwitterde programma met 58.022 tweets. 27.814 twitteraars stuurden gemiddeld 2,09 toetbal- en Ajax-gerelateerde tweets tijdens deze uitzending.
Tv-kijkers tonen een verhoogde betrokkenheid bij programma’s waarin het samen televisie kijken wordt gestimuleerd en de actualiteit groot is. Deze kijkbehoeften hebben een positief effect op de Social TV Ratings van oktober. De meeste tweets zijn verstuurd rondom live voetbalwedstrijden. Ook de crossmediale programma´s Holland’s Next Top Model (finale) en Expeditie Robinson voeden de kijk- en Twitter-beleving van de tv-kijker.
Pauw & Witteman activeerden op 7 oktober bijna 3.000 twitteraars om 1,92 tweets te versturen. Kunstenaar Quinsy Gario zette die avond zijn standpunt uiteen over de Zwarte Piet-discussie.
Nederland 3 en SBS6 hebben met de voetbaluitzendingen van de Champions League en kwalificatiewedstrijden van het Nederlands elftal een goede troef in handen binnen de Social TV Ratings. Uit de ratings komt naar voren dat het aantal tweets onder de mannen sowieso hoger ligt ten opzichte van vrouwen. Onder de vrouwelijke kijkers domineert Holland’s Next Top Model met 10.130 tweets. Bij de mannen voert de eerder genoemde wedstrijd Celtic-Ajax met 36.521 tweets de ranglijst aan. Maar liefst 81% van deze tweets wordt door mannen verstuurd.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Champion League
- SPOT
- Sinterklaas
- televisie
- Holland's Next Top Model
- voetbal
- Expeditie Robinson
- Zwarte Piet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing