Alcoholreclame verboden op Disney Channel, TeenNick, Disney XD en Slam!FM

Alcoholreclame verboden op Disney Channel, TeenNick, Disney XD en Slam!FM
  • Media
  • 30 dec 2013 @ 10:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikTelevisieRadio

Er mag in 2014 geen alcoholreclame worden uitgezonden op de tv-zenders Disney Channel, Disney XD en TeenNick en radiozender Slam!FM. Deze zenders zijn door de STIVA aangemerkt als jongerenzender.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en TeenNick als jongerenzender vastgesteld. Voor de radio is dit de zender SLAM!FM. Een jongerenzender is een zender die gemiddeld méér dan 25% minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen. Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

De alcoholbranche vindt het belangrijk dat jongeren zo weinig mogelijk worden bereikt met alcoholreclame. STIVA-directeur Peter de Wolf: 'Bier, wijn en gedistilleerde dranken zijn mooie ambachtelijke producten waar je – mits met mate gedronken – ontzettend van kan genieten. Maar alcoholhoudende drank is gemaakt voor volwassenen, niet voor jongeren. Daarom kiezen we er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners. We hebben ook voor 2014 weer een onderzoek naar jongerenzenders laten uitvoeren.' 

Voor dit onderzoek zijn de gegevens voor de analyse van de tv-zenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek, de radiocijfers komen van het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO). De zender Kindernet heeft geen uitzendingen in het tijdvak 21.00-06.00 uur, dus is een apart verbod niet nodig. Op deze zender is het door de Mediawet sowieso niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.

Voor alle overige tv- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen. Dit is vastgelegd in artikel 22 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

Sinds 1 januari 2012 is er al een artikel met extra voorwaarden, waaraan reclame-uitingen op social media moeten voldoen, opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. In de nieuwe Code die op 1 januari 2014 in werking treedt, zijn nog twee extra aanscherpingen gedaan. Zo moeten nieuwe followers van een drankmerk eerst een age-check invullen, voordat ze het drankmerk kunnen volgen. Vrij recent heeft Twitter een ‘Age screening system’ ingevoerd, zodat het voor de drankmerken makkelijk is om aan deze regel te voldoen. Een ander eis is dat in beeldreclame afkomstig van een adverteerder voor alcoholhoudende drank de nieuwe educatieve slogan ‘Geen 18, geen alcohol’ duidelijk vermeld moet worden.

STIVA-directeur Peter de Wolf: 'Ook op internet neemt de alcoholbranche haar verantwoordelijkheid. Dit is een mooi voorbeeld dat zelfregulering flexibel is, want er kan snel ingespeeld worden op veranderde omstandigheden.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken