MTV Nederland heeft recordjaar achter de rug

MTV Nederland heeft recordjaar achter de rug
  • Media
  • 21 jan 2014 @ 11:40
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieKijkcijfersDoelgroepen

Voor MTV Nederland was 2013 het beste jaar uit de eigen geschiedenis. Met een marktaandeel van 4,1% in de doelgroep 12-24 jaar heeft MTV nog nooit zo'n sterke positie gehad op de Nederlandse markt. De tv-zender stelt zich ten doel om zijn positie als jeugdentertainmentmerk verder te versterken.

MTV meldt dat het al meerdere jaren op rij een duidelijke stijging laat zien onder de voor de zender belangrijkste jongerendoelgroep. MTV scoorde het beste in de zomer. Augustus was in 2013 de best bekeken maand, gevolgd door juli. De meest populaire programma's onder de Nederlandse jeugd zijn Catfish, Teen Cribs en Awkward.

De helft van de MTV-kijkers zit in de doelgroep 12-24 jaar. De zender is er trots op dat RTL5, RTL4, Net5, SBS6 en Nederland 3 'geen van allen zo hoog scoren in deze doelgroep'. Met een marktaandeel van 10,3 procent is MTV zelfs marktleider onder jonge meiden (12-24 jaar) in de dagprogrammering.

De spectaculaire MTV EMA-show vanuit de Amsterdamse Ziggo Dome brak in november alle eerdere tune-in cijfers. 961.000 kijkers schakelden in voor de awardshow en MTV zag het aantal kijkers in de leeftijd van 12-24 jaar met 116% stijgen.

Kenneth Kristensen, VP Programming Youth & Music North Europe bij Viacom: 'Het was een geweldig jaar voor MTV in Nederland. Dankzij de 2013 MTV EMA in Amsterdam konden we onze fans een onvergetelijke beleving bieden. MTV is het hele jaar door goed bekeken door de kerndoelgroep. Als merk blijven we continu ontwikkelen, waarbij we de interesses en de ontwikkeling van de doelgroep nauwlettend volgen. Op deze manier blijven we relevant voor jongeren en kunnen we content maken die voor hen interessant is.' 

MTV Nederland is onderdeel van Viacom International Media Networks. Met een wereldwijd bereik van meer dan een half miljard huishoudens is MTV naar eigen zeggen 'het culturele thuis van de millenniumgeneratie, muziekfans en artiesten, en een pionier in het creëren van innovatieve programmering voor jonge mensen'. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken